In China zijn de modellen van Lynk & Co al een vertrouwd gezicht in het straatbeeld, maar in Europa bleef het voorlopig bij aankondigingen. Daar komt nu verandering in, want het Chinees-Zweedse dochtermerk van Geely Auto, en dus zustermerk van Volvo en Polestar, is klaar voor zijn Europese debuut in zeven landen. Daarbij hoort uiteraard ‘thuisland’ Zweden, maar ook België, Nederland, Duitsland, Frankrijk, Spanje en Italië.
Twee versies
Het eerste model van Lynk & Co op de zeven pioniersmarkten is al lang geen geheim: de 01, een SUV op het CMA-platform van de Volvo XC40. De Lynk & Co 01 debuteert wel in twee versies: een plug-inhybride en een klassieke hybride. De stekkerversie gebruikt de aandrijflijn van de Volvo XC40 T5 Recharge, en is dus 261 pk sterk. De elektro-ondersteuning met batterij van 17,6 kWh zorgt voor een elektrisch rijbereik van 69 kilometer. De klassieke, niet-oplaadbare hybride gebruikt een 1.5-driecilinder van 143 pk met een elektromotor van 40 kW (54 pk).
Netflix- en Spotify-model
Het verschil hoopt Lynk & Co te maken door de manier waarop de 01 wordt verkocht. Of zeg maar bijna ‘gestreamd’: je neemt net zoals bij Netflix of Spotify een maandabonnement dat je online afsluit en elke maand kunt opzeggen. Je betaalt maandelijks 500 euro, en krijgt in ruil een volledig uitgeruste SUV met connectiviteit en rijhulp. Onderhoud en verzekering zijn inbegrepen, net als transport: de Lynk & Co wordt voor je deur geleverd. Of opgehaald en naar een erkende Volvo-garage gebracht, als het tijd is voor onderhoud.
Een abonnement op Lynk & Co bevat wel een maandelijkse kilometerlimiet van 1.250 kilometer. Ga je daarboven, dan betaal je 15 cent per extra kilometer. Je kunt de Lynk & Co via een app ook delen met familie en vrienden, of verhuren aan andere chauffeurs met een Lynk & Co-account tegen een prijs die je zelf bepaalt. Kopen kan eventueel ook: de klassieke hybride kost 36.000 euro, de plug-inhybride 42.000 euro. Had je al een maandabonnement lopen, dan betaal je alleen nog een restbedrag.
Clubs
Een Lynk & Co-showroom ga je dus niet vinden, een Club wel. Die kun je gerust beschouwen als de ‘Spaces’ die Polestar in grote steden gebruikt waar je de Polestar-modellen kunt ontdekken. Alleen gaat Lynk & Co nog een stapje verder door er allerlei lifestyle-events te plannen die weinig tot niets met auto’s te maken hebben. De eerste Lynk & Co Clubs vind je in Göteborg en Amsterdam; Berlijn en Antwerpen staan op de planning. Aanmelden bij Lynk & Co kan al van oktober, de eerste exemplaren van de 01, die in China wordt gebouwd, rijden nu bij ons van de boot.