Gestaag breidt Mercedes zijn elektrische EQ-gamma verder uit. Na de EQA, EQB, EQC, EQE, EQV en EQS gaat Stuttgart evenwel niet op zoek naar een nieuwe naam met drie letters, maar voegt het drie letters aan een bestaande naam toe: dit is immers de EQS SUV – jawel, de SUV-versie van het elektrische Mercedes-vlaggenschip.
EQ-features
Deze nieuwe EQS SUV staat op dezelfde basis, zo deelt Mercedes al meteen mee. Die is 3.210 millimeter lang om precies te zijn, en zorgt ervoor dat deze SUV plaats biedt aan maximum zeven passagiers. Maar daarover meteen meer, want eerst blijven we nog even aan de buitenkant. Zo meet de EQS SUV in totaal 5,13 meter en is hij 1,72 meter hoog, waardoor hij natuurlijk niet uitpakt met dezelfde aerodynamische recordwaarde als de berline. Visueel schermt de SUV met herkenbare EQ-features zoals het zwarte ‘radiatorrooster’ vooraan en de doorlopende ledstrook tussen de lichtblokken achteraan.
MBUX Hyperscreen
Binnenin domineert het MBUX Hyperscreen het dashboard, net als in de berlineversie van de SUV. Tenminste, als je die optie in de optielijst hebt aangevinkt. Die combinatie van drie schermen loopt van A-stijl naar A-stijl en laat toe dat de voorste passagier zich met zijn eigen scherm kan bezighouden zonder dat de chauffeur kan meekijken. De achterbank is standaard elektrisch verstelbaar en kan over een lengte van 13 centimeter worden verschoven.
Derde rij
Nog in de optielijst zijn er twee extra zitjes voor een derde zetelrij. Dan verkleint de kofferruimte weliswaar: van 880 liter naar 800 liter met de derde zetelrij neergeklapt, en naar 195 liter met de derde rij rechtop. Gooi je alle zetels neer, dan wordt het koffervolume nog massiever: 2.020 liter voor de zevenzitter, en 2.100 liter voor de vijfzitter.
Aandrijving
Voor de aandrijving van deze EQS SUV voorziet Mercedes drie versies: de achterwielaangedreven 450+ en de vierwielaangedreven 450 4Matic en 580 4Matic. De batterij is in alle drie de versies dezelfde en heeft een capaciteit van 107,8 kWh. De 450-modellen zijn 360 pk sterk en produceren respectievelijk 568 Nm en 800 Nm aan koppel. De 580-topversie is op zijn beurt goed voor 544 pk en 858 Nm. Op een volle lading hoopt de 450+ tot 660 kilometer ver te geraken, de 450 4Matic en 580 4Matic moeten 613 kilometer ver geraken.