Van sommige modellen weten we het bestaan niet af tot ze plots voorgesteld worden, bij andere modellen zitten we eerst een jaartje teaserplaatjes en schimmige uitspraken te vertalen vooraleer het eerste exemplaar van de band rolt. De Maserati Grecale mag zichzelf duidelijk tot dat tweede kamp rekenen: begin vorig jaar plaagden de Italianen voor het eerst met een wazige afbeelding maar ondanks een geplande onthulling in november 2021 hebben we nog geen Grecale gezien. Daar komt binnenkort écht verandering in, en in aanloop mogen we al even gluren naar een bijna volledig ongecamoufleerd model.
Familiegelijkenis
De nieuwste teaserfoto's van Maserati leren ons namelijk dat de auto trouw blijft aan het silhouet van zijn grote broer, de Levante. De koplampen staan echter zoals verwacht iets meer rechtop, naar het voorbeeld van de indrukwekkende MC20. De achterlichten volgen dan weer de lijn die gezet werd door de Ghibli, met een platter ontwerp dat de brede heupen van de auto accentueert.
Vertrouwde basis
Hoe dan ook zou je niet meteen raden dat onder de huid van deze Grecale eigenlijk het Giorgio-platform van wijlen de FCA-groep schuilt. Die basis kennen we vooral van de Alfa Romeo's Giulia en Stelvio. Dat is enigszins vreemd aangezien die twee modellen al op leeftijd zijn, al zorgt dat er wel meteen voor dat deze Maserati in de basis achterwielaangedreven zal zijn. Op dat vlak onderscheidt hij zich dus wel meteen van de recent onthulde Alfa Romeo Tonale.
Broedermoord?
De auto die dus wel eens in het vaarwater van deze Grecale zou kunnen komen, is de Alfa Romeo Stelvio in Quadrifoglio-livrei. Als we de geruchten mogen geloven zou Maserati's SUV er namelijk ook als sterkere Trofeo-versie komen, en indien de beide hoogpotigen een platform delen zouden die dus wel eens heel gelijkaardig kunnen worden. De Italiaanse traditie gebiedt echter dat een Maserati steeds krachtiger moet zijn dan een gelijkaardige Alfa, dus de kans dat de Grecale Trofeo gewoon de 2.9-liter V6 uit de Stelvio QV overneemt is klein. Hier en daar wordt gesproken over de 3.0-liter Nettuno-motor van de MC20, die eveneens niet zou misstaan in een sportieve versie van de nieuwe SUV.
Toekomst voor de drietand
Wat Maserati wel meteen bevestigt, is de komst van een mildhybride Grecale op basis van een 2.0-liter benzinemotor. Verder zwijgen de Italianen nog in alle talen, al wordt hier en daar gefluisterd dat deze SUV op termijn ook een zuiver elektrische variant zou krijgen. Uitsluitsel krijgen we op 22 maart, wanneer het doek eindelijk van de Maserati Grecale getrokken wordt.