Stelselmatig is Maserati bezig met de uitbreiding van zijn gamma. De intussen al wat oudere Ghibli, de elegante Quattroporte en de populaire Levante kregen recent het gezelschap van de Grecale en de MC20. Binnenkort moet daar ook nog de nieuwe GranTurismo bijkomen.
Hemel
Maar eerst introduceren de Italianen nog een dakloze variant van de hypersportieve MC20. Die heet MC20 Cielo, waarbij het Italiaanse woord voor ‘hemel’ uiteraard verwijst naar de cabrioletversie. Het glazen dakpaneel gaat met een druk op de knop van ondoorzichtig naar transparant, en open of sluit je in amper 12 seconden. De aangepaste constructie voegt amper 65 kilogram toe aan het gewicht van de MC20, die als Cielo daardoor 1.540 kilogram in de schaal werpt.
Nettuno-V6
Centraal achterin in deze MC20 Cielo huist nog steeds dezelfde Nettuno-V6 als in de gesloten versie. Die is 3,0 liter groot, 630 pk en 730 Nm sterk, en stuurt dat vermogen via een versnellingsbak met dubbele koppeling en acht verzetten naar de achterwielen. Het resultaat? 0-100 km/u in 3,0 seconden, en een slordige 320 km/u als topsnelheid. Iets minder snel dan de gesloten variant, maar nog steeds een recordtempo om je haar te drogen.
Beperkte verschillen
Visueel blijven de verschillen tussen deze MC20 Cielo en zijn gesloten evenknie beperkt. De monocoque uit koolstofvezel vormt ook hier de basis, en de cabrioletversie behoudt de spectaculaire vlinderdeuren. Door de nieuwe dakconstructie heeft hij wel een iets andere achterkant. Geen achterruit met luchtsleuven als afdekking voor de motor, maar een gesloten motorkap met een groot Maserati-logo. Netjes op tijd voor de zomer, deze Maserati MC20 Cielo.