Als je sportiviteit predikt, dan heb je natuurlijk een halo-model nodig. Een auto die het absolute kunnen van je ingenieurs toont. En laat ons eerlijk zijn, een Maserati Levante SUV met dieselmotor kan je moeilijk het summum van het summum noemen. De Italianen zetten nu zaken op orde met de MC20, de spirituele opvolger van de MC12 die destijds op de Ferrari Enzo was gebaseerd.
Zelfzeker
Deze keer geen basis van over de haag, want de MC20 werd integraal binnenshuis ontworpen. Het is te zeggen; Maserati trok naar de collega’s van Dallara om samen de koolstofezel kuip van deze MC20 te ontwikkelen. Het design werd dan weer geperfectioneerd in de windtunnel van Dallara. Met maar liefst 2.000 uur aan windhozen over het karkas om de stroomlijn te optimaliseren.
Het resultaat is een auto die zeer on-Maserati aanvoelt. Geen sierlijke GT met de motor voorin of indrukwekkende vierdeurssedan. Nee, de MC20 is een auto met middenmotor en vleugeldeuren. Een alternatief voor pakweg de McLaren 720S, Ferrari F8 Tributo en Lamborghini Huracan.
Nettuno
Als je met bovenstaande toppers wil concurreren, dan moet je ook over een impressionant vermogen beschikken. Daarvoor ontwikkelde Maserati een kakelverse motor. Die Nettuno is een 3-liter V6 met twee turbo’s. Jep, geen bombastische V8 zoals bij de concurrenten. Al zullen die concurrenten zonder twijfel ook snel volgen richting zescilinders. Met Europese normen die de mogelijkheden dicteren.
Nu goed, de Nettuno dus. Een motor die uit zijn zes cilinders maar liefst 630 pk en 730 Nm koppel puurt. Via een achttrapsautomaat met dubbele koppeling en een rist aan slimme electronica weet de MC20 ermee in amper 2.8 seconden de honderd aan te tikken. Sub drie seconden voor een auto met achterwielaandrijving, het blijft hallucinant.
Ook elektrisch!
Maserati heeft trouwens grote plannen met deze MC20 - al had het dat ook met de Ghibli en bleek die niet zo’n verkoopstopper als verwacht. Zo komt de MC20 er uiteraard als cabrio… maar ook als volledig elektrisch model! De specificaties daarvan blijven nog even onder het doek maar Maserati schermt met een identieke sprinttijd van 2.8 seconden én een range van zo’n 323 kilometer.
Is dit de auto die Maserati op dit moment nodig heeft? Hoegenaamd niet! Al maakt dat de MC20 niet minder begeerlijk. Temeer omdat het Italiaanse merk met de elektrische variant wel eens iedereen de loef af kan steken. Met een basisprijs van rond de 200.000 euro voor de benzinedrinker zal dit heus niet dé verkoopstopper van het merk worden. Geen vrees echter, want volgend jaar krijgen we naast de nieuwe GranTurismo ook de Maserati Grecale voorgeschoteld, een compacte SUV die het op moet gaan nemen tegen de Porsche Macan. Kijk, dat klinkt als een slim businessplan!