In 2018 lanceerde Maserati de Levante Trofeo. Het merk met de drietand lepelde een 3,8 liter grote V8 met 590 pk onder de motorkap van zijn SUV, om onder meer de Porsche Cayenne Turbo en de Range Rover Sport SVR het vuur aan de schenen te leggen. Vandaag vindt diezelfde motor zijn weg naar de twee berlines in het Maserati-gamma: de Ghibli en de Quattroporte.
Ook zij krijgen dus de 590 pk en 730 Nm sterke V8 in het vooronder. Voor de Quattroporte is die V8 niet nieuw: de Quattroporte GTS gebruikte immers hetzelfde blok, maar dan in een versie met 530 pk. Voor de kleinere Ghibli is het wel de eerste keer dat die een V8 onder de kap krijgt.
In beide gevallen is de motor gekoppeld aan een ZF-achttrapsautomaat en gaat het vermogen naar de achterwielen. De Ghibli sprint naar 100 km/u in 4,3 seconden, de Quattroporte doet 4,5 seconden over dezelfde oefening. Maserati geeft trouwens mee dat het de snelste berlines zijn die het ooit gebouwd heeft: de topsnelheid ligt op 326 km/u.
Visueel zijn de nieuwe Trofeo-modellen te herkennen aan hun nieuwe radiatorrooster, bumperwerk met accenten in koolstofvezel, en de rode accenten in de zijdelingse koelsleuven en op het logo op de C-stijl. Achteraan krijgen de lichtblokken een nieuwe lichtsignatuur, die knipoogt naar de boemerangvorm van de 3200 GT. Beide Trofeo’s worden geschoeid met 21-duimsvelgen.
Ook in het interieur duikt het Trofeo-logo op. Een Corsa-knop op de middenconsole voegt een nieuwe rijmodus toe, terwijl de rijhulp en het infotainment geüpgraded werden met nieuwe functies.