Stilstaan is achteruitgaan. En onder de veilige vleugels van Stellantis heeft Maserati de missie gekregen om zich te profileren als hét premium EV-merk van de line-up. Die ommezwaai gaat - afgaande op de verkoopcijfers - eerder twijfelachtig. Ook terugkrabbelen wordt steeds moeilijker. Want het Italiaanse merk heeft vandaag afscheid genomen van zowel de Quattroporte als de iconische 3.9-liter V8 die het leende van Ferrari.
Quattroporte Gran Finale
Geef toe, alles klinkt beter in het Italiaans. De allerlaatste Quattroporte met V8 gaat dan ook door het leven als de “Quattroporte Gran finale”. Die one-off gaat naar een gegoede klant in de Verenigde Staten die zonder twijfel de eer kreeg omdat hij in één klap een unieke MC20 bestelde bij het Maserati.
De Quattroporte Gran Finale mag dan wel de laatste zijn met 3.9-liter V8, hij komt relatief anoniem voor de dag. Een donkerblauwe lak, zilveren velgen en chromen accenten… het zou zo de Quattroporte diesel van je buurman kunnen zijn! De MC20 die de Amerikaanse klant erbij bestelde is in dat opzicht een stuk potsierlijker.
Hoe ziet de toekomst er uit?
De toekomst voor Maserati is momenteel koffiedik kijken. Het is een publiek geheim dat het merk binnen de Stellantis-groep wat een probleemkind is. Hoewel het met de Grecale Folgore, GranTurismo Folgore en GranCabrio Folgore drie indrukwekkende EV’s in de line-up heeft staan, wordt het stilaan duidelijk dat de rijken der aarde niet meteen staan te springen voor een elektrische sportwagen of luxekar.
Hoe dan ook, technisch gezien zou er rond deze tijd een elektrische opvolger van de Quattroporte het levenslicht moeten zien. Echter heeft Maserati van de Stellantis-groep nog geen platform gekregen om de auto op te bouwen. Waardoor het maar de vraag is wanneer die eindelijk het levenslicht zal zien en of het tegen dan al niet te laat is.