Europa legt steeds strengere uitstootnormen op voor automerken. Daar moeten ze zich strikt aan houden, anders riskeren ze strenge straffen. De enige manier om die uitstootnormen in de praktijk te halen, is elektrificatie. Maar voor kleinere merken of merken die maar een beperkt deel van hun wereldwijde omzet in Europa halen, is investeren in elektrotechnologie niet altijd even makkelijk.
Hallo, Toyota?
Daarom zie je vandaag steeds meer samenwerkingen opduiken met merken die wel al hybride- of elektrische aandrijvingen in de rekken hebben liggen. Zo rijden er bij Suzuki de Swace en Across rond, twee Toyota-modellen met vermomming. Mazda past nu hetzelfde trucje toe op zijn compacte stadsauto, de Mazda 2. Die krijgt vanaf de lente een Hybrid-versie, die in wezen niets meer of minder is dan een Toyota Yaris Hybrid.
Geslaagde aandrijflijn
Maar dat is niet slecht, want de Mazda 2 Hybrid kopieert dus diens geslaagde hybride aandrijflijn. Die bestaat uit een 1.5-driecilinder met steun van elektromotor en compacte batterij, goed voor een systeemvermogen van 116 pk. En belangrijker wanneer de Europese boekhouders bij Mazda komen aankloppen: een gemiddeld verbruik van 3,8 tot 4,0 l/100 km en een CO2-uitstoot van 87 tot 93 g/km, afhankelijk van de aankleding.