Mazda zet de 6e in het gamma naast de MX-30, al kan je die wagen niet beschuldigen van een overdreven actieradius met zijn 150 kilometer range. De 6e doet een stuk beter en kan je afhankelijk van het gekozen batterijversie - 68,8 kWh of 80 kWh - tussen de 479 en 552 km ver brengen, WLTP-gewijs weliswaar. Dat maakt de 6e interessant voor wie hem als gezinswagen zou willen aankopen. Daarbij moet je het echter niet voor de prestaties doen, want met 258 of 245 pk is et geen strepentrekker. Wel is hij in staat de 0-100 km/u af te ronden in minimaal een nette 7,8 seconden. Als je het brave huisvaderstigma van je zou willen afschudden dan kan dat door de achterwielaangedreven 6e eens een driftje te laten zetten. Verder laat Mazda weten dat de Mazda 6e zomaar lekker 1.500 kilogram kan slepen, dus op reis gaan met de caravan zit er ook in. Qua laadruimte ben je bij Mazda ook aan het goede adres want hoewel de 6e eruit ziet als een berline, is het toch een hatchback met ruim openende koffer. Eat that, crossovers…
Technologische dynamiek
Ook binnenin heeft Mazda werk gemaakt om haar stempel op het interieur te drukken. Sportieve kuipzetels met geïntegreerde hoofdsteun zorgen voor een dynamische toets die verder doorgevoerd wordt in de digitale tellerpartij. De tegenwoordig onmisbare schermen zijn er ook, een 14,6 inch multimediascherm zorgt ervoor dat fysieke knoppen overbodig zijn in de Mazda 6e, tenzij op het stuurwiel. behalve de virtuele knoppen kent de 6e ook Gesture Control waarbij je met handbewegingen bijvoorbeeld de telefoon kan aannemen.
Animaties aan de buitenzijde
Als je de vorm van de Mazda 6e al mooi vindt, dan zijn het de details die hem nog leuker maken. Wat dacht je van een aantal animaties tijdens het opladen of openen en sluiten van de auto, die vind je in de Glowing Signature Wing tussen de koplampen. Met zijn 4,92 meter haal je wel je stappendoel als je er even omheen loopt, daarmee is hij een stuk groter dan mogelijke concurrenten als de Hyundai Ioniq 6 en leunt hij dichter aan bij pakweg een BMW i5.
Mazda verwacht de 6e pas tegen de zomer bij de dealers. Het is nog te vroeg om hem al op het huidige autosalon te zien.