Net zoals wijn worden Mazda’s vaak beter met de jaren. Kijk maar naar de huidige Mazda6 die bij elke jaarupdate net dat stukje imposanter wordt. Met vier jaar op de teller voor de CX-5 vond Mazda het nu tijd voor een serieuze opfrisbeurt voor de eigenzinnige crossover.
Zircon Sand
Visueel staat de huidige generatie CX-5 dankzij het Kodo-design nog steeds scherp op de baan. Met de komst van nieuwe (licht)technologieën krijgt de faceliftvariant evenwel nieuwe voor- en achterlichten. Die zijn niet enkel anders van vorm, ze introduceren ook een herwerkt lichtsignatuur met twee L-vormige strepen. De BMW 3 Reeks denkt er alvast het zijne van.
Naast nieuw lichtwerk kan je de faceliftvariant ook herkennen aan de herwerkte voorbumper. De herleidt de koelsleuven tot het absolute minimum en biedt ruimte aan een gegroeide grille met meer geprononceerde chromen vleugel. Desgewenst kan je voortaan ook de bumpers en wielkasten in koetswerkkleur krijgen. Een nieuwe lakkleur, Zircon Sand, maakt het plaatje af aan de buitenzijde.
Groeispurt in de koffer
Wie grote nieuwigheden verwachtte in het interieur komt misschien wat van een kale reis terug. Mazda voerde vorig jaar al een updateronde door voor de binnenzijde waarbij een nieuw infotainmentscherm present tekende. Dat systeem met 10.25-duims scherm tekent uiteraard ook in deze facelift present. Andere nieuwigheid is voortaan de mogelijkheid om je smartphone te laden via inductie.
De grote nieuwigheid zit ‘m echter in de koffer. Door de ruimte opnieuw in te delen won Mazda zo maar even 75 liter. Dat is ruwweg de bagageruimte van een Fiat 500 die je er gratis bij krijgt! Op technologisch vlak introduceert Mazda de Mi-Drive. Een wat hippe naam voor een knopje waarmee je verschillende rijmodi kan selecteren. Daarnaast pocht het Japanse merk met een soepelere automaat met zes versnellingen, een aangepaste ophanging met betere demping én meer geluidsisolatie aan boord. Motorisch voert Mazda geen vernieuwingen door.