Geen Japans automerk zo eigenzinnig als Mazda, want het merk uit Hiroshima heeft zich altijd verzet tegen de turbo, downsizing en elektrificatie. Lokale regelgevingen zetten het merk echter onder druk, waardoor het sommige van zijn ideologieën moet laten varen. Sommige… maar niet allemaal. Dat bewijst deze CX-60.
CX-5 plus
De CX-60 is het tweede familielid van een nagelnieuwe CX-lijn binnen Mazda. Eerst kregen de Amerikanen de CX-50, nu is het tijd voor de Europese CX-60. Die mag je gerust zien als een grotere CX-5. Zowel qua design als qua proporties. Vooral de langgerekte motorkap valt meteen op. Daar heeft de CX-60 een goede reden voor, al komen we daar later op terug.
Het interieur is dan weer een ode aan het vakmanschap van het Japanse merk. Hoewel velen het niet weten, steekt Mazda verdomd fraaie interieurs in elkaar. Deze CX-60 moet die kunde naar het volgende niveau brengen door digitale praal te verzoenen met kwalitatieve materialen.
3.3-liter diesel… wacht wat?!
Onderhuids rolt de CX-60 op een nagelnieuw platform. Dat platform is in de basis achterwielaangedreven en laat voorin forse motoren toe. Jep, in tijden van elektrificatie en downsizing. Allereerst is de de plug-inhybride van deze CX-60. Die koppelt een 2.5-liter viercilinder benzine aan een elektromotor, goed voor een systeemvermogen van 327 pk en 500 Nm. De accu van 17,8 kWh moet op zijn beurt zorgen voor een elektrische range van 63 kilometer.
Ben je echter een fervente tegenhanger van elektrificatie, dan kan je eveneens bij deze CX-60 je gading vinden. Het model mag namelijk twee nieuwe motoren bij Mazda introduceren. Enerzijds gaat het over een nieuwe 3-liter zes-in-lijn atmosferische benzine (e-Skyactiv X), anderzijds over een evolutie van de huidige 2.2-liter viercilinder diesel. Die evolutie krijgt 2 extra cilinders en schopt het tot… 3.3-liter! De overheid wrijft nu al in haar handjes.
CX-stormloop
Met de CX-50 en CX-60 staat Mazda nog maar aan het begin van zijn SUV-overrompeling. Zo krijgt Amerika binnenkort een CX-70 en Europa op zijn beurt weer een CX-80 die je mag zien als een zevenzitsuitvoering van de CX-60. Ten slotte krijgen de Amerikanen een nog grotere CX-90.