In 2020 kwam Mazda met de MX-30, zijn eerste elektrische auto die het speciaal voor de Europese markt ontwikkelde om te beantwoorden aan de steeds strenger wordende emissienormen. De MX-30 bleek dus vooral een compliance car, en geen EV die op technologisch vlak wilde uitblinken. Getuige daarvan zijn batterij van 35,5 kWh en zijn rijbereik van om en bij de 200 kilometer. Voldoende voor dagelijkse verplaatsingen, maar lastig voor lange afstanden...
Range extender
Daarom vond de MX-30 ook moeilijk kopers, en de kritiek op het rijbereik bleef in Hiroshima niet ongehoord. Mazda heeft dus een MX-30 klaar met aanzienlijk meer rijbereik, maar dat is niet het resultaat van simpelweg een grotere batterij steken. Integendeel: onderhuid zit niet langer een elektromotor maar ook... een wankelmotor. Jawel, de Mazda MX-30 is een plug-inhybride geworden.
Deze E-Skyactiv R-EV gebruikt daarvoor de compacte wankelmotor en de elektromotor in een seriële hybride opstelling. De elektromotor is 170 pk (125 kW) sterk en haalt zijn voeding uit een kleinere batterij van 17,8 kWh. Daardoor bedraagt het elektrisch rijbereik nu nog maar 85 kilometer. Maar de elektromotor kan ook worden gevoed door de 830 cc grote wankelmotor van 74 pk, die alleen als generator (range extender) wordt gebruikt en dus niet de wielen aandrijft. De batterij kan ook worden opgeladen met de boordlader van 11 kW of de snellader van 36 kW. Een vehicle-to-load-functie (V2L) heeft deze MX-30 eveneens.
Prijzen
De Mazda MX-30 E-Skyactiv R-EV staat in de catalogus vanaf 37.070 euro. Dat is identiek aan de vanafprijs van de volledig elektrische MX-30, dus zonder range extender. Voor de gelegenheid brengen de Japanners hun plug-inhybride MX-30 uit in een speciale ‘Edition R’, met zwarte koetswerkkleur en dakbogen in Maroon Rouge, en met een Edition R-interieuraankleding. Die speciale reeks, met onder meer een uitgebreidere standaarduitrusting, staat in de catalogus vanaf 42.520 euro.