De Mazda CX-60 komt eraan, en dat belooft niet zomaar gelijk welke Mazda-SUV te worden. Er doen namelijk al een aantal maanden geruchten de ronde over wat de eerste plug-inhybride van de Japanse constructeur moet gaan worden. Nu stuurt mazda een eerste teaserafbeelding de wereld in, en daarbij bevestigen ze een aantal van die roddels.
Ruim 300 pk
Zo geeft Mazda voor het eerst wat informatie over de aandrijflijn van zijn eerste plug-inhybride vrij en dat wordt niet de minste, zo blijkt. De constructeur spreekt namelijk over een totaal vermogen van “ruim 300 pk”. In het vooronder van de Mazda komt een atmosferische 2.5-liter viercilindermotor op benzine te liggen, en als we de geruchten mogen geloven stuurt die zijn vermogen in de eerste plaats naar de achterwielen. Of de elektromotor dat ook doet, of net zijn kracht naar de voorwielen stuurt om vierwielaandrijving te bekomen, is nog niet duidelijk.
Grote familie
De CX-60 zou zich qua formaat en prijs net boven de huidige CX-5, momenteel Mazda’s grootste SUV, gaan plaatsen. De nieuwkomer zal echter de kleinste telg uit de ‘Large Product Group’ van de Japanse constructeur vertegenwoordigen, want later presenteert Mazda ook nog een CX-70, CX-80 en CX-90. Enkel de CX-80 zou nog onze richting uit komen, de rest blijft vermoedelijk voorbehouden voor de Verenigde Staten en de thuismarkt.
Wat met de zescilinder?
Of dat ook het geval is voor de zescilinder die de geruchtenmolen ons altijd beloofde is niet duidelijk. Momenteel spreken ze bij Mazda namelijk enkel over de atmosferische viercilinder voor de CX-60, maar naar verluidt staat er ook een zes-in-lijn op de planning. De kans zit er dus in dat de CX-60 later ook een versie met meer cilinders krijgt, of misschien houden de Japanners deze sterkere krachtbron net voor de grotere CX-80 met zijn drie zitrijen. Duidelijkheid krijgen we op 8 maart, wanneer Mazda het doek trekt van zijn CX-60.