Je moet al twee keer kijken als je deze Artura ziet, want de nieuwste telg uit Woking lijkt als twee druppels water op... welja, eender welke andere McLaren. Toch is de Artura een heel andere auto geworden. In de basis al, want dit is de eerste McLaren die het nieuwe McLaren Carbon Lightweight Architecture mag gebruiken. De Artura weegt trouwens 1.498 kilogram, inclusief hybride aandrijflijn.
Over die aandrijflijn gesproken: centraal achterin ligt een gloednieuwe 3.0 V6 turbobenzine, die 585 pk en 585 Nm produceert. De nieuwe V6 is compacter en lichter dan de V8 die McLaren tot nu toe gebruikte, en hij heeft een lager zwaartepunt. De elektromotor, ingewerkt in de versnellingsbak, produceert 95 pk en 225 Nm, de batterij heeft een capaciteit van 7,4 kWh. De McLaren Artura geraakt volledig elektrisch 30 kilometer ver.
Maar het draait natuurlijk niet om elektrisch rijbereik, wel om prestaties. En die zijn er: de Artura schiet naar 100 km/u in 3 seconden rond, en naar 200 km/u in 8,3 seconden. De topsnelheid ligt op 330 km/u. De versnellingsbak met dubbele koppeling is nieuw en telt voortaan acht verzetten. Hij heeft merkwaardig genoeg geen achteruitversnelling: daar zorgt de elektromotor namelijk voor.