“Bij Audi betekent ‘Performance’ meer vermogen”, trapt het persbericht dat de Duitsers de wereld insturen een open deur in. Daar komt het belangrijkste element van de Performance-upgrade voor de RS 6 Avant en RS 7 Sportback inderdaad op neer. Grotere turbo’s en een hogere turbodruk doen het vermogen van de 4.0 V8 TFSI stijgen van 600 tot 630 pk. Het koppel neemt op zijn beurt toe van 800 tot 850 Nm. Het resultaat? De sprinttijd naar 100 km/u neemt nu nog maar 3,4 seconden in beslag, twee tienden minder dan bij de ‘gewone’ RS 6 en RS 7.
Gewichtsbesparing
Daarnaast monteert Audi op deze Performance-versies standaard het RS Dynamic Package, dat de begrensde topsnelheid verhoogt naar 280 km/u, vierwielsturing en een Quattro-sportdifferentieel toevoegt op de achteras. Met het optionele RS Dynamic Package Plus legt Audi de begrenzer van je RS 6 Avant of RS 7 Sportback op 305 km/u, terwijl in datzelfde optiepakket een set keramische remschijven de vlot twee ton aan massa in geen tijd tot stilstand moet brengen.
Die remschijven verminderen het onafgeveerd gewicht met 34 kilogram, en daar krijg je nog eens 20 kilogram af als je voor de optionele gesmede 22-duimsvelgen kiest. Bij alle modellen met Performance-pakket schaaft Audi standaard nog 8 kilogram weg door geluidsisolatie weg te laten zodat je de decibels van de motor en de uitlaat beter in het interieur hoort.
Herkenningspunten
Herkennen doe je de Audi RS 6 Avant Performance en RS 7 Sportback Performance tot slot aan hun drie nieuwe koetswerkkleuren, matgrijze koetswerkdetails, en het nieuwe RS Design-pakket voor het interieur met blauwe accenten. Bij het openen van de portieren projecteren de Performance-modellen tot slot de boodschap ‘RS Performance’ op de grond.