Zowel de Fiesta als de Focus Econetic blijven verder een beroep doen op de beproefde 1.6 TDCi, met 95 pk in de Fiesta en 105 pk in de Focus. Door gebruik te maken van start/stop, remenergierecuperatie en een uitgekiende aerodynamica, daalt het verbruik naar gemiddeld 3,3 l/100 km (Fiesta) en 3,4 l/100 km (Focus). Dat geeft een respectieve gemiddelde Co2-uitstoot van 87 gr/km en 89 gr/km. Bovendien zorgt een NOx-filter in Focus voor een lagere stikstofoxide-uitstoot.
Om de bestuurder te helpen om ook in de praktijk een laag verbruik aan te houden, beschikken de zuinige Fords over een schakelassistent op het dashboard en een programma dat je rijstijl evalueert en je een ecoscore geeft. Volgend jaar komen beide op de markt.
Driecilinder
Ford bereidt nog nieuwe zuinige motoren voor. In Frankfurt krijgen we zo een 1.0 driecilinder turbobenzine te zien, die goed 100 pk krachtig kan zijn. In de Focus wordt hij in 2 versies getoond. Een elektrische versie van de Focus is eveneens op komst, en ook van de C-Max staan een hybride en een elektrische variant gepland. (mg/SP-X)