Al een hele tijd woedt er aan beide zijden van de oceaan een debat over de officiële verbruikstests en de haalbaarheid ervan. In Europa lijkt het er op dat de normen zullen worden aangepast, in de VS is het al een keer tot een proces gekomen waarbij Hyundai moest dokken. Nu komt er nog zo’n voorbeeld uit de States overgewaaid.
9 modellen
Het is Ford zelf dat naar het Amerikaanse milieuagentschap is gestapt, dat de testprocedures voor de officiële verbruiksnormen regelt. Ford liet daarbij zelf al uitschijnen dat het zijn klanten zal vergoeden. Wat bleek? Negen modellen uit de Ford-groep (C-Max hybride en plug-in, Fusion hybride en plug-in, Lincoln MKZ hybride en vier Fiesta’s) werden op een foutieve manier getest en bleken 1 tot 2 l/100 km onderschat ten opzichte van een meer realistisch verbruik.
De testprocedures vinden allen plaats in een laboratorium. Daarbij moeten enkele richtlijnen gevolgd worden die in Europa al flink wat discussie uitlokken omdat ze weinig vandoen hebben met gewone rij-omstandigheden. In Amerika komt er een coëfficiënt bij die rekening houdt met het gewicht van de auto en de luchtweerstand, om die laatste te compenseren. Op een testbank is geen wind. Alleen heeft Ford enkele cijfers verkeerd ingegeven. Met verkeerde resultaten tot gevolg. Het mea culpa zal Ford tussen 125 en 1.050 dollar per klant kosten.
Nu, we merken het zelf voldoende in de praktijk dat er een grote afstand is tussen de officiële verbruikscijfers en wat u en ik zien in de echte wereld. Hoe groter de auto bovendien, hoe groter het verschil tussen de officiële cijfers en het echte verbruik.