‘De kosten zijn te hoog en de economische omstandigheden zijn momenteel te ongunstig’, verklaarde Adrian Hallmark van Jaguar. Wel zal de techniek in andere modellen van Jaguar en Land Rover opduiken. De C-X75 was de ster van de show in Parijs in 2010. Zijn design alleen al was voldoende om alle aandacht naar de Jaguar-stand te zuigen, maar ook zijn techniek was razend interessant. Jaguar voorzag in een combinatie van turbines en elektrische motoren om de C-X75 aan te drijven. De respons was zo overweldigend, dat Jaguar eerst aankondigde dat er tegen 2013 een productieversie van de C-X75 zou staan.
Zoals te verwachten viel, werd daarbij de experimentele turbinetechnologie ingeruild tegen een 2.0 viercilinder turbo en elektrische motoren. Wel bleef hij onder drie seconden in de sprint naar 100 en stond een top van meer dan 300 km/u nog steeds in het lastenboek, waarmee hij met de Porsche 918 Spyder Hybrid en de elektrische Mercedes SLS AMG had moeten kunnen concurreren.
Te duur
Maar toen bleek dat het prijskaartje richting één miljoen euro klom, vond Jaguar het risico te groot om met een zo kostelijke nieuwkomer een zeer onzekere markt binnen te stappen. Van de C-X75 worden alleen vijf prototypes gerealiseerd om de technologie te testen voor andere modellen. (mg/sp-x)
Klik hier voor alle nieuws over het merk Jaguar C-X75
Klik hier en zoek uw occasie Jaguar C-X75 tussen de duizenden tweedehands auto’s.
Klik hier voor een overzicht van Jaguar C-X75, en een selectie van tweedehandse