Een 1.0 driecilinder turbo met 100 pk vervangt de 1.4 benzine met hetzelfde vermogen. Downsizing dus, zoals we ook al zagen bij de Ford Focus, de Peugeot 308 en de toekomstige Opel Astra. Precieze cijfers zijn er nog niet, maar het zou verbazen moest de Kia qua verbruik niet in de buurt eindigen van de 4,5 l/100 km die de anderen beloven.
De nieuwe zeventraps dubbelekoppelingsversnellingsbak moet in andere motorisaties zijn bijdrage leveren om het verbruik te doen dalen, ten opzichte van de klassieke manuele zesbak. Je treft hem aan de nieuwe 1.6 turbodiesel, die na de facelift 133 pk krijgt. Voorlopig is dat de enige motor waarmee je die versnellingsbak kan kiezen.
Meer veiligheid
De veranderingen aan het design zijn beperkt. De bumpers voor- en achteraan zijn gewijzigd, achteraan vind je led-lichten en binnen krijgt hij wat meer chroom versiering. Wie het sportiever wil, kan kiezen voor de GT Line. Die neemt elementen over de Cee’d GT. In de optielijst vind je ook verkeersbordherkenning terug. De prijzen zijn nog niet bekend. (as/sp-x)