Peugeot wil zowel de Golf GTI als de GTD naar het leven staan met de 308 GT. Bij de benzine neemt de 308 GT de bekende 1.6 turbo over uit onder meer de RC Z en de de Mini. In de 308 GT komt die aan 205 pk en 285 Nm, die langs een manuele zesbak passeren voor ze naar de voorwielen gaan. 7,5 seconden heeft hij nodig om 100 te halen. Volgens Peugeot volstaat 5,6 l/100 km. De Golf GTI haalt 220 pk, heeft maar 6,5 seconden nodig, maar verbruikt wel 6,0 l/100 km met zijn 2.0 motor.
Bij de diesel is de strijd spannender. Hier kiest Peugeot ook voor een 2.0 met 180 pk en 400 Nm koppel. Standaard komt die met zestrapsautomaat. VW zet 184 pk en 380 Nm neer met de Golf GTD. De prestaties krijgen we nog niet mee, wel het verbruik: 4,0 l/100 km. VW geeft 4,2 l/100 km op.
De ophanging van de Peugeot 308 GT is verbeterd, met onder meer een regelbare demping. De remmen kennen een grotere diameter, het stuur reageert sneller en de gasrespons is gewijzigd. Uiterlijk krijgt hij onder meer led-lichten mee standaard, en dynamische richtingaanwijzers. Vooraan heeft hij grotere luchtinlaten, 18-duims velgen en achteraan zie je een diffusor waarin twee uitlaten zijn verwerkt. De binnenkant krijgt een donkere dakhemel, rode stiknaden in de stoelen en kunstleder/alcantara of Nappaleder.
Prijzen geeft Peugeot nog niet vrij, maar die zullen zich hoe dan ook onder die van de Golf GTI moeten bevinden. Peugeot heeft er wel nog een bijkomende troef uit te spelen: het merk biedt ook een breakversie aan: de Peugeot 308 SW GT. Die zal goed 900 euro duurder zijn dan de hatchback GT. (mg/sp-x)