De Seat Ibiza Cupra had een 1.4 turbo, dat wordt een 1.8 turbo. Hierdoor stijgt het vermogen van 180 pk naar 192 pk, terwijl de maximale trekkracht klimt van 250 Nm naar 320 Nm. Het verbruik stijgt wel, maar lichtjes: van een officieel gemiddelde van 5,9 l/100 km gaan we naar 6,0 liter.
Die stijging heeft echter niet alleen met de grotere motor te maken. De Cupra laat voortaan ook de DSG-versnellingsbak achterwege. Die was standaard gemonteerd, nu biedt Seat opnieuw een manuele zesbak aan. Het vermogen gaat naar de voorwielen. Seat stelt een sprint naar 100 in 6,7 seconden voorop, terwijl een topsnelheid van 235 km/u mogelijk moet zijn. Dat is iets beter dan zijn voorganger. Hij belooft ook iets goedkoper te worden, net omdat de DSG is weggevallen. De Belgische prijs is nog niet bekend, in Duitsland zal hij 23.060 euro kosten.
Seat blijft zo het pad volgen dat VW heeft uitgestippeld met de VW Polo GTI. Die is met manuele zesbak in Duitsland zelfs iets goedkoper dan de Seat. (as/sp-x)