Een rechtstreeks gevolg van de stopzetting van de federale ecopremies, die vooral diesels ten goede kwamen. Het één is verbonden met het ander. Toyota gaat er van uit dat het verdwijnen van de federale premies, die veel bestuurders richting diesel pushten, een verschuiving in het landschap zal veroorzaken. Een verschuiving die de benzinemotoren ten goede zal komen. Daar komt nog bij dat het prijsverschil tussen benzine en diesel smelt als sneeuw voor de zon. En volgens ons is dit nog maar het begin. We zien nu al dat in 19 van 27 Europese landen een liter diesel meer kost dan een liter super 95. In Duitsland en Luxemburg zijn diesel en super 95 even duur.
Besparing
Toyota rekent er dus op dat er meer benzinemotoren verkocht zullen worden. Een hogere productie doet de prijs dalen, en Toyota is zo sympathiek om daar de consument van te laten meegenieten. Zo is vanaf – wel, nu eigenlijk – de Yaris 1.33 750 euro goedkoper geworden (15.990 euro tegenover 16.740 voor een vijfdeurs comfort afwerking). Een 1.0 Active driedeurs wordt er 500 euro goedkoper op (13.490 euro in plaats van 13.990 euro).
Zoals Johan Cruijff placht te zeggen: ‘elk nadeel heb ze voordeel’. We kunnen dan ook alleen maar hopen dat nog andere constructeurs het voorbeeld van Toyota zullen volgen. We zijn eens benieuwd voor het Autosalon.