Mercedes had eerder al aangekondigd dat het in de nieuwe C-Klasse alleen nog viercilinders zou gebruiken. Voor de AMG-versies wilden Stuttgart en Affalterbach geen uitzondering maken, dus ook niet voor deze nieuwe Mercedes-AMG C 43. Gelukkig lieten de Duitsers in de A-Klasse en CLA al zien dat die vierpitter heel wat in zijn mars heeft. Het is ook die viercilinder die Mercedes-AMG in het vooronder van de C-Klasse plant, maar met enkele kleine wijzigingen.
Formule 1-technologie
Zo wordt hij net als bij de Mercedes-AMG SL – die ook een beroep doet op hetzelfde blok – in de lengterichting ingeplant. En net als bij de SL krijgt dit 2,0 liter grote blok een elektrisch aangedreven turbo. Die technologie hebben de Duitsers gefinetuned in de Formule 1, en gebruikt een kleine elektromotor om de turbo al op te doen spoelen. Meteen daarna kunnen de klassieke uitlaatgassen het dan overnemen, maar op die manier wordt het klassieke turbogat weggewerkt en instantrespons op het gaspedaal gegarandeerd.
Verhoogde topsnelheid
In totaal is de 2.0-viercilinder in deze nieuwe Mercedes-AMG C 43 408 pk en 500 Nm sterk. De milde hybride aandrijving met riemaangedreven starter/generator zorgt tijdelijk nog eens voor een extra boost van 14 pk. Het hele vermogen gaat via een negentrapsautomaat naar de vier wielen, en stuurt de sedanversie van de C 43 richting 100 km/u in 4,6 seconden. De break doet er een tiende langer over. De topsnelheid is begrensd op 250 km/u, maar kan optioneel worden verhoogd tot 265 km/u.
Achterasbesturing
De negentraps krijgt een AMG-behandeling, en vervangt zijn klassieke koppelomvormer door een natte meerschijvenkoppeling voor snellere respons en een lager gewicht. De 4Matic-vierwielaandrijving geeft op zijn beurt de voorkeur aan de achterwielen. Standaard is deze Mercedes-AMG C 43 trouwens voorzien van achterasbesturing, waardoor de achterwielen tot een hoek van 2,5 graden mee- of tegensturen.