Zonder twijfel zal je vanavond een stukje beter kunnen slapen. Want Mercedes heeft de eerste AMG-afgeleide van de E-Klasse losgelaten op de wereld en die krijgt de viercilinder… niet onder de kap. De Mercedes-AMG E 53 doet het lekker met zes cilinders en elektrokracht.
Nu al op het niveau van vorige E 63
Mercedes maakt met deze E 53 meteen ook een statement. Want ja: er komt nog een straffere E 63 onze richting uit, maar nee: dat wil niet zeggen dat deze E 53 een doetje moet zijn. Want geloof het of niet, deze E 53 is nu al zo sterk als de vorige generatie E 63 S met dikke V8.
Hoe dat komt? Ach, de wondere magie van elektrificatie. Standaard krijgt de E 53 een 449 pk sterke 3-liter zes-in-lijn met twee turbo’s onder de kap. De elektromotor verhoogt dat vermogen met plezier naar 585 pk en 750 Nm. Via het AMG Dynamic Plus-pakket krijg je een boostfunctie waardoor het vermogen verder stijgt tot 612 pk. Daardoor tikt de E-Klasse via zijn vierwielaandrijving in 3.8 seconden de honderd aan, of 3.9 seconden als je voor de E-Klasse Break opteert. O ja, voor de ecoridders: dankzij de accu van 21 kWh moet je toch nog zo’n 101 km ver geraken op een volle batterij.
Panamerica-grille
Visueel wil de E AMG meteen duidelijk maken dat er geen tam dieseltje onder de kap ligt. De snuit krijgt de gekende Panamerica-grille met verticale spijlen en uitgeklopte koelsleuven. Ook de flank krijgt een extra groepje koelsleuven vlak voor de deuren en de bips laat zich kenmerken door vier ronde uitlaten. Meteen hét herkenningspunt van de E 53, want de E 63 krijgt zonder twijfel trapezoïdale exemplaren. Kijk, dan hebben we dat woord ook weer eens vanonder het stof gehaald.
Zoals je eerder kon lezen komt deze E 53 er zowel als Berline en als Break. Vooral die laatste doet ons nu al dromen van een sportief tripje richting de bergen met het gehele gezin. Het interieur van de E 53 AMG kun je trouwens uitrusten met een overdaad aan koolstofvezel accenten maar ergens verkiezen wij toch liever een toefje hout. Klasse mag ook snel gaan, niet?