Je mag de Mercedes-AMG E 63 gerust zien als één van de meest capabele auto’s op de markt, al zeker in stationwagentrim. Het is een comfortabele auto voor lange afstanden, een praktische auto om richting containerpark te rijden en een absoluut beest op de kleinere B-wegen. Het is dan ook niet toevallig dat we ‘m vaak liefkozend Brutus noemen. En Brutus, die heeft een nieuw jasje aangetrokken.
Het detail zit ‘m in het stuur
Dat jasje verschilt maar subtiel met zijn vorige tenue. De grille krijgt voortaan 12 verticale lamellen en een trotsere ster, terwijl de inlaten onder de grille ook enkele procentpunten groeiden. De wielkasten die staan zo maar even 2.7 centimeter breder.
De derrière blijft uit de duizenden herkenbaar dankzij de vier knoerten van einddempers. De strakkere achterlichten zijn een aangename touch. Binnenin neemt net zoals voordien de schermplaat het grootste deel van het dashboard over. Daarin zitten twee schermpjes van maximaal 12.25-duim. Grootste weggever dat je met de facelift onderweg bent is trouwens het nieuwe stuurtje dat opvallende spaken krijgt.
Familieraket
Een AMG? Dat betekent natuurlijk ook een monsterlijke motor! Voorin blijft de E 63 zijn 4-liter V8 behouden. Goed voor 571 pk en 750 Nm koppel. Schrik dat je buur met zijn 625 pk sterke BMW M5 Performance je daarmee uit zal lachen? Dan heeft Mercedes ook nog de 63 S. Die ziet zijn vermogen stijgen naar 612 pk en 850 Nm koppel. Nog steeds minder dan de M5… maar die M5 kan je wel niet als stationwagen krijgen. Game, set and match voor Mercedes!
Nu goed, de Mercedes-AMG E 63 S dus, hoe snel gaat dat? Wel in 3.4 seconden tik je alvast de honderd aan (3.5 voor Estate). De top? Die ligt dan weer op 250 km/u. Betaal je bij, dan verlegt Mercedes met plezier de top naar 300 km/u (290 voor de Estate). Meer dan snel genoeg om met de familie op vakantie te trekken!