Een viercilinder in een sportwagen die boven de 100.000 euro kruipt. Is de wereld compleet gek geworden? Wel, volgens Mercedes-AMG alvast niet. Want dit is dé GT voor de puristen die houden van het betere bochtenwerk.
Pittige prestaties
De Duitsers gaan er namelijk prat op dat de Mercedes-AMG GT 43 de meest lichtvoetige van de familie zal worden. Daarenboven is het de énige van de GT-familie die je kan krijgen met enkel achterwielaandrijving.
Daarenboven is de 2-liter viercilinder met turbo voorin geen slak. Want hoewel er “43” achterop deze GT kleeft, gebruikt hij eigenlijk de motor van de A 45 S. Daardoor krijgt de GT de beschikking over 421 pk en 500 Nm koppel. Goed voor een sprint naar de honderd in 4,6 seconden en een top van 280 km/u. Het lijkt wel een Toyota GR 86 op steroïden…
Meer koelwerk
Visueel kan je de GT 43 herkennen door een voorbumper met… gegroeide koelsleuven tegenover de GT 63 met V8. Zonder twijfel wekt het compacte turboblokje serieus wat hitte op onder zwaar labeur. Waardoor de vloeiende luchtinlaten aan weerszijden van de voorbumper vervangen worden door extra koelgaten. Achteraan worden de trapezoïdale uitlaten dan weer ingewisseld voor vier ronde exemplaren.
Net zoals bij zijn grote broer met V8 kan je de GT 43 krijgen met zaken zoals adaptieve AMG Ride Control-dempers, het AMG DYNAMIC PLUS-pak met racemodus en een meesturende achteras. Is dit een stap te ver van AMG, of net wat autoland nodig heeft? Binnenkort kunnen we het zonder twijfel uitvinden!