De Mercedes-AMG GT 4-Door Coupé krijgt de eer om als eerste Mercedes-AMG een stekker te krijgen. De plug-inhybride AMG-modellen krijgen de naam ‘E Performance’ mee, waardoor je nu kijkt naar de Mercedes-AMG GT 63 S E Performance. Een hele mond vol voor een model dat je herkent aan zijn iets andere voorbumper met bredere luchtinlaten, en achterbumper met wat knullig geplaatste laadklep. Op de flanken zie je nog een ‘E Performance’-opschrift, in profiel nieuwe 21- en 22-duimsvelgen.
Brabus-cijfers
De basis van deze Mercedes-AMG GT 63 S E Performance vormt – de naam geeft het al weg – de 63 S. Die gebruikt een 4.0 V8 met twee turbo’s van 639 pk en 900 Nm. Hij krijgt assistentie van een elektromotor en lithium-ionbatterij op de achterwielen. Dat zorgt volgens Affalterbach voor een betere gewichtsverdeling.
De elektromotor levert 70 kW (95 pk), maar dat vermogen kan tien seconden lang stijgen naar 150 kW (204 pk). Het koppel bedraagt 320 Nm. Het totale vermogen van beide aandrijflijnen komt daardoor uit op cijfers die je eerder van Mercedes-tuner Brabus verwacht: 843 pk en 1.470 Nm. De 100 km/u tikt deze Mercedes-AMG GT 63 S E Performance aan na 2,9 seconden, de topsnelheid bedraagt 316 km/u.
Prestaties eerst
Het elektrische rijbereik van deze plug-inhybride Mercedes-AMG is dan weer beperkt: 12 kilometer. Dat komt omdat de batterij maar een capaciteit heeft van 6,1 kWh. Een bewuste keuze: daardoor is het meergewicht beperkt tot 89 kilogram, maar de elektrische ondersteuning dient in de eerste plaats om de prestaties te boosten.
Het batterijmanagement gebruikt dan ook technologie die werd ontwikkeld en getest door het Mercedes-AMG Petronas F1-team van wereldkampioen Lewis Hamilton. Iets om mee uit te pakken aan de toog als je de sleutels van je Mercedes-AMG GT 63 S E Performance achterloos uit je jaszak haalt...