De Mercedes-Benz GLC is aan zijn tweede generatie toe. Tel je zijn voorganger GLK ook mee, dan gaat het eigenlijk om nummer drie. De compacte SUV is iets groter geworden: met 4,72 meter is er in de lengte 6 centimeter bijgekomen. De breedte blijft met 1,89 meter ongewijzigd. Het design zet de lijn van de eerste generatie voort, al worden er wat meer hedendaagse Mercedes-designkenmerken in de mix gegooid. De vormen worden dus nog iets ronder, met onder meer enkele visuele links naar de kleinere GLA.
Link met de C-Klasse
Binnenin wil Stuttgart duidelijk maken dat deze GLC zijn MRA 2-platform deelt met de C-Klasse en de grotere S-Klasse. Het dashboard is namelijk zowat identiek aan dat van de berlines, met een digitaal instrumentenpaneel van 12,3 duim en een grote centrale rechtopstaande tablet van 11,9 duim voor het infotainmentscherm. Daarboven prijken drie centrale ventilatiemonden. De extra afmetingen aan de buitenzijde komen binnenin vooral de kofferruimte ten goede: die neemt met 70 liter toe, tot 620 liter.
Minstens milde hybride
Over naar de motoren: hier komen er opnieuw viercilinders op benzine en diesel onder de kap, die voortaan standaard altijd voorzien zijn van 4Matic-vierwielaandrijving en milde hybride ondersteuning. Aan benzinekant gaat het om een GLC 200 en GLC 300, met respectievelijk 204 pk en 258 pk. Aan dieselkant zien we in eerste instantie een GLC 220 d verschijnen, op zijn beurt goed voor 197 pk. Later komt daar wellicht nog een GLC 300 d van 265 pk bij.
Met stekker?
Ook plug-inhybrides mogen niet ontbreken, en daar belooft Stuttgart er drie van: de GLC 300 e en GLC 400 e, op basis van een benzinemotor (met 14 tot 19 g/km aan CO2 (WLTP)), en de GLC 300 de op basis van een dieselmotor (13 tot 17 g/km aan CO2 (WLTP)). Alle drie beloven ze een elektrisch rijbereik van meer dan 100 kilometer, dankzij een batterij van 31,2 kWh. Een negentrapsautomaat is op alle GLC-modellen overigens standaard.
Luchtvering als optie
Om de rijbeleving te verbeteren, voorziet Mercedes Airmatic-luchtvering in de optielijst. Op de plug-inhybridemodellen wordt die luchtvering standaard gemonteerd op de achteras, om de extra kilo’s van de batterij beter te verteren. Nog in de optielijst duikt er voor het eerst een meesturende achteras op, die de achterwielen tot 4,5 graden mee- of tegen laat sturen.