Niet dat Mercedes dankzij de C-111 een hoogtechnologisch merk werd. Dat is Mercedes al sinds zijn ontstaan. Maar met deze concept ging Mercedes geheel tegen zijn vaste gewoontes in en bracht het een ontzettend vooruitstrevend concept en design uit. Wat niemand verwachtte van Mercedes.
Uit de computer gerold
Ondanks zijn extreme vormgeving was de C-111 II een echte Mercedes. Hoe sportief hij ook mocht lijken, dit rijdende laboratorium hield ook rekening met praktische aspecten. De top van Mercedes wilde hoe dan ook dat dit een auto zou zijn die je elke dag zou kunnen gebruiken. Vandaar de vleugeldeuren, de koffer en het gewijzigde dak ten opzichte van de C-111. In De C-111 II kon je drie grote valiezen kwijt, en zelfs ski’s.
Maar meer dan dat moest de Mercedes C-111 II tonen hoe vooruitstrevend Mercedes kon zijn. Dit was eerst en vooral de eerste auto ooit die volledig op een computer was ontworpen. Bovendien heeft Mercedes veel van de technologie uit de C-111 II vervolgens overgenomen op zijn nieuwe modellen, die later dan weer gekopieerd is door andere merken. Mercedes heeft overigens een film van 20 minuten gemaakt die de techniek van de C-111 II uitlegt.
Wankel en diesel
Bij de innovaties van de Mercedes C-111 II hoort het koetswerk dat is gemaakt uit met glasvezel verstevigd plastic. De C-111 II was ook de eerste auto met een multilink achteras, een systeem dat Mercedes later overnam voor de Mercedes 190. Maar ook de motor is ongezien.
Net als de C-111 waar hij op voortbouwde, maakt de C-111 II gebruik van een Wankel-motor, maar hier met vier rotors in plaats van drie. Elke rotor was 602 cc groot, goed voor een totaal vermogen van 350 pk. Na de Wankelmotor spitste Mercedes zijn aandacht toe op vijfcilinder dieselmotor. Het merk creëerde een quasi onverwoestbare dieselfamilie die hoge ogen zou gooien in de gewone Mercedes-vloot. Mits toevoeging van een turbo kwam de diesel in de C-111 aan 228 pk. Mercedes brak er tal van snelheidsrecords mee op het ovaal van Nardo in Italië. De C-111 diesel reed in 1978 over een periode van 12 uur met een topsnelheid van 322 km/u en een gemiddelde van 316 km/u. Het verbruik? 16 l/100 km. Met dit record toonde Mercedes de kwaliteiten van zijn technologie aan. Maar daarmee was het verhaal nog niet voorbij. De C-111 kreeg een nieuwe motor ingeplant, deze keer een 4,8-liter V8 biturbo. Nu lag er 507 pk voor het grijpen. Hiermee liet de Duitse piloot Hans Liebold een topsnelheid registreren van 403,78 km/u. De Bugatti Veyron zou nog 26 jaar op zich laten wachten.
Blanco cheque
Met zijn strakke lijnen en zijn vleugeldeuren zette de Mercedes C-111 II meteen gefortuneerde klanten aan het dromen. Al bij zijn debuut op het Autosalon van Genève in 1970 liet een man weten dat hij gerust een half miljoen Duitse mark (255.000 euro) wilde achterlaten in ruil voor de Mercedes C-111 II. Anderen stuurden gewoon een blanco cheque naar de fabriek. Maar niets kon Mercedes op andere gedachten brengen: de C-111 II was een laboratorium, geen showroom auto. In totaal produceerde Mercedes 16 exemplaren, 13 met een Wankel-motor, twee diesels en één met de V8 biturbo. Zeggen dat het oorspronkelijke idee was om een kleine sportwagen te creëren onder de SL Pagode. Jammer dat die er nooit is gekomen.