Het segment van de verhoogde breaks pionierde in de jaren 90 met de Subaru Outback, Audi A6 Allroad en Volvo XC70. Die modellen mag je gerust als de originele ‘crossovers’ beschouwen, een mengeling tussen een break en een terreinwagen. Het segment bestaat vandaag nog steeds, en is uitgebreider dan ooit. Denk maar aan de Allroads bij Audi en de Cross Country-modellen van Volvo, maar ook de Scout-modellen van Skoda, de Actives bij Ford en de Alltracks bij Volkswagen.
Toegenomen rijhoogte
Sinds 2016 waagt Mercedes zich ook voorzichtig aan de terreinbreak. Die heet “All-Terrain” en mocht voor het eerst debuteren op de E-Klasse. Die krijgt nu het gezelschap van de C-Klasse All-Terrain. De nieuwe C-Klasse Break krijgt dus aangepast bumperwerk, een met 40 millimeter toegenomen rijhoogte en standaard vierwielaandrijving. Er zijn ook twee extra rijmodi: Offroad en Offroad+.
Debuut op de IAA
Veel klanten kiezen voor een verhoogde break om met de standaard vierwielaandrijving makkelijker aanhangers te slepen. Ook daar heeft deze nieuwe C-Klasse All-Terrain aan gedacht: hij kan tot 1.800 kilogram slepen. Optioneel biedt Mercedes rijhulp aan om het manoeuvreren met aanhangers makkelijker te maken. Onder de motorkap installeren de ingenieurs uit Stuttgart tot slot hun nieuwe milde hybride 2.0-viercilinders op benzine en diesel. Meer details volgen tijdens de IAA in München, waar de nieuwe Mercedes C-Klasse All Terrain wordt voorgesteld.