Inderdaad, de Mercedes C-Klasse zit nog maar aan generatie vijf: het model dat aan nummer één voorafging, ging immers nog als 190 door het leven. Nummer vijf debuteert meteen als berline en als break, en is een beetje gegroeid. In de lengte komt er bij de vierdeurs en de break respectievelijk 6,5 centimeter en 4,9 centimeter bij (tot 4,75 meter). De breedte van beide modellen neemt 1 centimeter toe (tot 1,82 meter), terwijl de wielbasis met 2,5 centimeter toeneemt (tot 2,87 meter). Met 455 liter blijft de kofferruimte van de berline ongewijzigd, de break krijgt 30 liter meer (tot 490 liter).
Kleine S-Klasse
Visueel zijn de designers opnieuw voor dynamische proporties gegaan, met een lange en gespierde motorkap en een relatief korte achterkant. Het design evolueert voorzichtig en sluit opnieuw aan bij dat van andere moderne Mercedes-berlines als de S-Klasse, A-Klasse enzovoort. De achterlichten zijn voor het eerst opgesplitst, met een gedeelte op de kofferklep en een gedeelte op de achtersteven.
Binnenin neemt het dashboard duidelijk de inspiratie van de S-Klasse over. Voor je neus krijg je een digitaal instrumentenpaneel van 12,3 duim, centraal een rechtopstaande tablet van 11,9 duim. De ventilatiemonden zijn niet langer cirkelvormig, maar krijgen de vorm van een afgerond vierkant. Net als in de S-Klasse is het MBUX-infotainmentsysteem in deze nieuwe C-Klasse aan zijn tweede generatie toe. De spraakassistent “Hey Mercedes” is alweer een pak intelligenter geworden, en op termijn kun je je C-Klasse zelfs met je ‘smart home’ verbinden om functies in je huis te bedienen...
Minstens milde hybride
Onder de motorkap krijgt de C-Klasse alleen nog maar hybride motoren. Je hoeft nog geen laadpunt te gaan zoeken, want de kern van het gamma bestaat uit nieuwe milde hybride aandrijflijnen. Aan benzinekant zijn dat de C 180, C 200 en C 300. De eerste twee zijn viercilinders van 1,5 liter en respectievelijk 170 en 204 pk sterk. De C 200 is er ook met 4Matic-vierwielaandrijving. De voorlopig krachtigste versie is de C 300, die een 2,0 liter grote viercilinder van 258 pk in het vooronder krijgt. Ook hij is er eventueel als 4Matic.
Het dieselaanbod bestaat momenteel uit de C 220 d en C 300 d. Zij gebruiken allebei een 2,0 liter grote viercilinder, die respectievelijk 200 en 265 pk produceert. Later volgende plug-inhybrides, met in eerste instantie een variant met systeemvermogen van 313 pk. Hij krijgt een nieuwe elektrische aandrijfunit met batterij van 25,4 kWh, waardoor een volledig elektrisch rijbereik van 100 kilometer mogelijk moet zijn. Die aandrijfunit wordt voortaan beter weggewerkt, waardoor het irritante niveauverschil in de koffer is weggewerkt, belooft Mercedes.
Tot slot werd de rijhulp gevoelig uitgebreid, met een verbeterde rijstrookhulp en afstandsassistent, verkeersbordherkenning die meer verkeersborden kan lezen, enzovoort. Ook de parkeerhulp gaat erop vooruit, al worden die manoeuvres makkelijker gemaakt door de optionele achterasbesturing, die de achterwielen tot 2,5 graden doet tegen- of meesturen.