De Mercedes A-Klasse en B-Klasse mogen bij de generatiewissel dan wel op pensioen, het merk met de ster heeft in de toekomst nog plaats voor de CLA-Klasse. Reden? Het aerodynamische koetswerk maakt het interessanter om er een EV van te maken.
Fraai design
Jep, dat las je goed. De volgende generatie CLA wordt een elektrische auto. Dat maakt Mercedes nu duidelijk met deze heerlijk gestileerde Concept CLA. Ranke lijnen, een uitgesproken snuit, minimalistische bips en een panoramisch dak om “U” tegen te zeggen. We moeten er dan ook niet flauw over doen, dit is Mercedes’ antwoord op de Tesla Model 3. Geef toe, verkeerd is dat Duitse antwoord niet.
Want waar Tesla een minimalistische sfeer neer wil zetten, trekt Mercedes de kaart van luxe en weelde. Ga maar eens na hoeveel Mercedes-sterretjes er op en in deze auto verstopt zitten. Ben je na een uurtje of twee klaar met tellen, dan moet je ook eens kijken naar die gigantische display op het dashboard en die LiDAR die verstopt zit in het dak. Dit is stiekem hoe de Mercedes EQS er uit had moeten zien…
Rangekoning
Al is deze Concept CLA meer dan een designplaatje. Mercedes gebruikt de vierdeurscoupé ook om wat baldadige uitspraken te doen. Zo rolt deze berline op het nieuwe EV-platform van het merk dat door het leven gaat als de “Mercedes-Benz Modular Architecture”. Daarbij combineert Mercedes een sterke stroomlijn met een silicium-oxidebatterij van zo’n 90 kWh en een elektromotor van 238 pk op de achteras. Resultaat? Dankzij een gemiddeld verbruik van 12 kWh moet een range tot 750 kilometer mogelijk zijn. Kijk, daarmee kan je al eens naar de bakker en terug.
De CLA Berline is trouwens niet de enige auto die nieuw leven krijgt in de vorm van een EV. Ook zijn Shooting Brake-broertje komt terug met een elektrische aandrijflijn. Daarnaast is er ruimte voor 2 nog niet bevestigde SUV’s met elektrokracht. Denk dus maar aan een opvolger voor de GLA (EQA) en GLB (EQB). Al maakt Mercedes ook gewag van een - hou je vast - kleiner broertje voor de G-Klasse.