In Stuttgart plannen ze in 2021 minstens drie elektrische modellen. De eerste maand van het nieuwe jaar is nog niet om, of daar is het eerste model al. Dat is de elektrische versie van de Mercedes GLA, die de Duitsers omdopen tot EQA. Visueel sluit hij dus nauw aan bij de GLA, maar krijgt deze EQA een gesloten radiatorrooster. Een led-strook tussen de lichtblokken vooraan en achteraan zorgen net als de blauwe accenten in de lichtblokken voor een herkenningspunt.
Voor de velgen voorziet Mercedes afmetingen tot 20 duim, die in twee of drie kleuren afgewerkt kunnen worden. Roségoud en blauw moeten ook hier voor herkenning zorgen. Die kleuraccenten keren ook terug in het interieur, waar ze onder meer de ventilatieroosters en het instrumentenpaneel kunnen sieren.
Opmerkelijk is dat deze EQA van bij zijn debuut tegen de stroom in roeit. Mercedes kiest er immers niet voor om de topversie van zijn EQA voor te stellen, maar de basisversie. Die heet EQA 250 en krijgt een elektromotor van 190 pk (140 kW) en 375 Nm. De batterij heeft op zijn beurt een capaciteit van 66,5 kWh, volgens de WLTP-cyclus geraakt de EQA daarmee 426 kilometer ver.
De EQA 250 heeft 8,9 seconden nodig om naar 100 km/u te sprinten en heeft een begrensde topsnelheid van 160 km/u. Later krijgt deze voorwielaangedreven instapversie nog het gezelschap van krachtigere EQA-modellen, die ook vierwielaandrijving krijgen. Mercedes spreekt daarbij over vermogens van “meer dan 200 kW” (272 pk).