Eind vorig jaar kregen we officiëel te horen dat AMG zich ook met de elektrische modellen van Mercedes-Benz zou gaan bezighouden. Dat nieuws kwam in de vorm van de Mercedes-AMG EQS 53 4MATIC+, de allereerste AMG op stroom. Nu is het de beurt aan de later gepresenteerde EQE, die als tweede EV het acroniem uit Affalterbach opgespeld krijgt.
Black Panel met beugel
Los van die drie letters op de achterpartij moet je echter wel twee keer kijken om te herkennen dat het hier om een AMG gaat – en het is al helemaal onmogelijk om de twee versies op het oog te onderscheiden. De opgepepte EQE’s krijgen wel de gesimuleerde, verticale lamellen in het Black Panel-grille zoals we die al eerder zagen voorop de EQS AMG, maar verder moeten we het stellen met een dynamischer vormgegeven setje bumpers. Dat is ook niet verwonderlijk, want de ontwerpers kunnen natuurlijk niet teruggrijpen naar een handjevol extra uitlaten om deze AMG-EV in het oog te doen springen.
Geschikt voor de Autobahn
De wijzigingen liggen dus voornamelijk onderhuids, en die zijn best noemenswaardig. Zo kan je de EQE AMG in twee smaken bestellen: als 43 4MATIC en als 53 4MATIC+. Om met de ‘instapper’ van het gamma te beginnen biedt de 43-versie 476 pk en 858 Nm koppel, die zijn twee elektromotoren naar de vier wielen sturen. Hij snelt ermee naar de 100 km/u in 4,2 seconden en gaat door tot een topsnelheid van 210 km/u, wat toch al binnen de categorie ‘Autobahn-waardig’ te noemen valt. Onder de vloer schuilt een accu van 90,6 kWh, waarmee de EQE 43 rond de 500 kilometer aan rijbereik moet stranden.
Snelste E-AMG
De EQE 53 4MATIC+ bouwt voort op dezelfde basis, want ook deze versie biedt vierwielaandrijving en de accu van 90,6 kWh. De elektromotoren krijgen echter een flinke boost – en dat mag je letterlijk nemen. Zo biedt de 53-versie standaard een vermogen van 626 pk en 950 Nm, maar kan je hem tegen een meerprijs laten voorzien van het AMG Dynamic Plus-pakket. Dan krijgt de auto een boostfunctie die de cijfers tijdelijk opkrikt naar 687 pk en 1.000 Nm koppel. Zo spurt hij vanuit stilstand naar 100 km/u in amper 3,3 seconden, waarmee hij stiekem zijn grotere, krachtigere broer, de EQS 53, voorbijsteekt. De EQE 53 4MATIC+ krijgt daarnaast een hogere topsnelheid dan de 43-versie, want hij gaat door tot 240 km/u.
Grondig aangepakt
De EQE AMG’s houden het trouwens niet enkel op motorische wijzigingen. Ook de ophanging werd aangepakt, want beide versies krijgen het AMG Ride Control-systeem mee dat luchtophanging combineert met adaptieve dempers. Daarnaast worden de AMG’s standaard voorzien van een meesturende achteras, die tot 3,6 graden kan meehelpen voor extra wendbaarheid bij lage snelheden of extra stabiliteit op de snelweg, en is ook een set krachtigere remmen van de partij. Prijzen zijn momenteel nog niet gekend, want ook van de reguliere EQE is de prijslijst nog niet helemaal beschikbaar.