Na meerdere maanden van mysterie laat Mercedes eindelijk de EQS zien. Die nieuwe grote berline wordt voorgesteld als “de elektrische S-Klasse" en krijgt alle middelen om dat statement waar te maken.
770 kilometer rijbereik
De andere elektrische EQ-modellen nemen in grote lijnen de stijl over van de versies met verbrandingsmotor. Deze nieuwe EQS slaat een pagina om in het designverhaal van Mercedes. De gewelfde, gladde en franjeloze 5,2 meter lange berline is tegelijk de meest aerodynamische productieauto ter wereld (0,2 Cx), net voor de meest recente Tesla (0,208 Cx).
Volgens Mercedes zorgt die luchtweerstandscoëfficiënt voor een rijbereik van 770 kilometer. Om dat te behalen krijgt hij een batterij van 107,8 kWh (nettocapaciteit), die twee verschillende versies van stroom voorziet. De eerste heet EQS 450+ en gebruikt een elektromotor van 333 pk en 568 Nm op de achteras. De tweede heet EQS 580 4MATIC en combineert een motor op elke as voor een gecombineerd vermogen van 524 pk en 855 Nm. Dat is genoeg om hem in 4,3 seconden naar 100 km/u te laten sprinten.
Technologiefestival
Aan de stekker kan de grote batterij van de EQS een maximale gelijkstroomlading van 200 kW aan. Daardoor kan hij in theorie van 10 tot 80 procent opladen in amper 30 minuten. Op voorwaarde dat je een geschikt laadstation vindt, zoals de Ionity-snelladers. Voor de rest zit dit nieuwe elektrische vlaggenschip uit Stuttgart boordevol technologie. Mercedes had ons al inkijk gegeven in het exclusieve interieur, met onder meer het beruchte Hyperscreen. Dat is een volledig digitaal dashboard met twee schermen van 12,3 duim, voor chauffeur en passagier, en een gigantisch centraal scherm van 17,7 duim.
De nieuwe Mercedes EQS gaat deze zomer in verkoop, en dan volgen ook de prijzen.