Systematisch is Mercedes zijn gamma aan het elektrificeren onder het EQ-label. Dat is niet anders voor de SUV’s van het merk. Na EQA, EQB, EQC, EQE SUV en EQS SUV is het echter tijd voor EQG. Daarvoor wil Mercedes het volume volledig open draaien.
Gestroomlijnde container
De G-Klasse is namelijk meer dan een SUV van het merk met de ster. Het is een statussymbool op het verharde en onverharde. Een exclusieve en hoogst comfortabele container op wielen die je door de meest zware omstandigheden moet kunnen sleuren. Het elektrische derivaat mag uiteraard niet onderdoen.
Van de productieversie toont Mercedes nu enkele plaatjes. Oké, de EQG mag dan nog wel een wrap dragen, kijk je voorbij de hippe kleurstselling, dan zie nog steeds de originele G-Klasse. Het verschil zit ‘m dan ook in de details; een dichte grille, meer vloeiende bumpers en een vierkante doos achterop die dienst doet als opbergruimte en geen plaats zal bieden aan een reserveband.
Ongeziene prestaties
Ga er dus maar vanuit dat Mercedes geen slap EV-gebakje wil maken van de EQG. Dit moet een werkpaard pur sang blijven. Dat blijkt ook wel uit de eerder gelekte info. Zo is er sprake van een opstelling met vier elektromotoren (één per wiel) waardoor de EQG over immens veel trekvermrogen zal beschikken.
The electric G-Class blends the best of all worlds – sophistication and advanced electric technology – while still being a real G.#MercedesBenz #GClass pic.twitter.com/l9GgrIafI3
— Mercedes-Benz (@MercedesBenz) November 8, 2023
Daarenboven zorgt die opstelling voor ongeziene prestaties op het onverharde én kan hij stilstaand rond zijn as draaien. De hamvraag is natuurlijk wat voor batterij Mercedes onder deze EQG zal hangen. Want die bepaalt voor een groot deel de range én het gewicht van de EQG. Volgend jaar trekt Mercedes normaal gezien het doek van dit nieuwe opperhoofd in elektroland.