Het Duitse Kraftfahrt-Bundesamt, de overheidsinstelling die bij onze oosterburen het wegverkeer reguleert, heeft Mercedes-Benz systeemgoedkeuring gegeven voor autonoom rijden op niveau 3. Daarmee is de constructeur uit Stuttgart de eerste autoconstructeur die in Europa de strenge wettelijke vereisten behaalt om autonome rijhulp op niveau 3 op zijn modellen te mogen introduceren. Maar zover zijn we vandaag nog niet.
Vijf niveaus
Klinkt de paragraaf hierboven je té technisch in de oren, dan vatten we misschien eerst nog eens even samen hoe de autosector naar autonoom rijden kijkt. Dat gebeurt op vijf niveaus. Op niveau 1 neemt één soort rijhulp het van je over, bijvoorbeeld een snelheidsregelaar of cruisecontrol. Vanaf niveau 2 komt daar een tweede soort rijhulp bij, bijvoorbeeld actieve rijstrookgeleiding.
Autonoom rijden op niveau 2 is vandaag zo goed als overal ingeburgerd: heel wat merken bundelen die rijhulp bijvoorbeeld al onder de noemer ‘traffic assist’ of ‘traffic jam assist’ of iets dergelijks. Belangrijk is dat je als chauffeur te allen tijde je aandacht op de weg moet houden en de verantwoordelijkheid over je auto behoudt. En net daar wordt het verschil met niveau 3 gemaakt.
Vanaf dit niveau – waar Mercedes nu dus een goedkeuring voor heeft gekregen – hoef je op sommige stukken van je traject de aandacht er niet meer bij te houden, tenzij de auto dat van je vraagt. Niveau 4 doet dat voor nog langere trajecten en heeft alleen je input nodig op een moeilijker stuk, bij niveau 5 heb je strikt gezien zelfs geen stuur of chauffeur meer nodig.
Hallo Tesla?
Sinds begin dit jaar kunnen merken in Europa een typegoedkeuring krijgen voor autonoom rijden op niveau 3. Dat betekent dus dat Tesla weliswaar graag over ‘autopilot’ en ‘full self-driving capabilities’ spreekt, maar in Europa nog steeds niet verder staat dan niveau 2. In je Model S, 3, X of Y moet je dus nog steeds je aandacht op de weg houden. Het Drive Pilot-systeem van de Mercedes S-Klasse en EQS, dat de stap zet naar niveau 3, brengt daar binnenkort dus verandering in.
In Duitsland kan Mercedes alvast aan de slag, want daar zette de regering het licht al op groen in 2017. Toen had Audi met de destijds nieuwe A8 ook al rijhulp op niveau 3 klaar (AI Traffic Jam Pilot), maar werkte Europa nog tegen. Sindsdien heeft Ingolstadt de plannen met zijn A8 afgevoerd. Mercedes wil nu nog wachten op goedkeuring van enkele andere belangrijke markten vooraleer het licht op groen wordt gezet voor de uitrol van het Drive Pilot-systeem.