Mercedes heeft al jaren een samenwerking met Renault, en dat vertaalt zich onder meer in de Mercedes Citan. Die utilitaire bestelbreak deelt zijn fundamenten met de Renault Kangoo, en krijgt opnieuw een passagiersversie. Die gaat weliswaar niet als Citan door het leven, maar als T-Klasse. Jawel, de Renault Kangoo is er dus ook met driepuntige ster.
Zoek de verschillen
De fundamenten van deze T-Klasse zijn dus identiek aan die van de Kangoo, en dat vertaalt zich onder meer in het design. Met 4,50 meter is deze T-Klasse op een haar na even lang als de Kangoo, met de grootste verschillen die uiteraard in de snoet terug te vinden zijn. Daar mag de Mercedes uitpakken met een geheel eigen ontwerp, terwijl vanuit zowat alle andere hoeken de gelijkenissen met de Kangoo niet te verbergen vallen.
Drie kinderzitjes
Binnenin pakt deze Mercedes T-Klasse uit met een mix tussen Frans en Duits. De middenconsole ademt Kangoo, terwijl de digitale schermen – met onder meer het eigen MBUX-infotainmentsysteem – en het stuur van de eigen rekken uit Stuttgart komen. Op de achterbank is de T-Klasse een van de weinige auto’s die kan uitpakken met drie volwaardige zitplaatsen en dus plek voor drie kinderzitjes. Op termijn komt er ook een versie met lange wielbasis en zeven zitplaatsen.
Twee benzines, twee diesels
Op motorvlak geeft Mercedes zijn T-Klasse twee benzine- en twee dieselmotoren mee, die in de basis van Franse makelij zijn. De T 160 en T 180 zijn bijvoorbeeld twee viercilinder-benzineblokken van allebei 1,3 liter groot en respectievelijk 102 en 131 pk. Aan dieselkant noteren we de T 160 d en T 180 d: 1,5 liter grote viercilinders van 95 en 116 pk. Een manuele zesbak is standaard, terwijl er ook een zevenbak met dubbele koppeling is voor alle versies behalve de T 160. Binnenkort volgt er ook nog een volledig elektrische versie, de EQT...