Moest je onder een steen hebben geleefd: Mercedes herbergt anno 2021 haar elektrische modellen onder de EQ-lijn. Zo heb je momenteel al de EQA, EQB, EQC, EQS en EQV. Tijdens het autosalon van München (de IAA) geen gebrek aan nieuwe EQ-rakkers. Want het merk met de ster toonde maar liefst 4 nieuwelingen!
Mercedes-AMG EQS 53
Het stond in de sterren geschreven dat vlaggenschip EQS (lees: het elektrisch alternatief voor de S-Klasse) als eerste van de EQ-familie de AMG-behandeling zou krijgen. Het resultaat is de Mercedes-AMG EQS 54 4Matic+, een zo maar even 750 pk sterke elektrolimousine die in 3.4 seconden naar de honderd weet te sprinten en 580 kilometer ver geraakt met zijn accu van 107.8 kWh. Niet zo snel als een Tesla Model S Plaid, wel stukken beter afgewerkt.
Mercedes EQE
Waar de EQS nog het vlaggenschip is voor de zaakvoerder van het bedrijf, wil de EQE zich presenteren als de logische keuze voor de hogere kaderleden binnen het bedrijf. Kortom: de EQS… maar dan een maatje kleiner. Net zoals de E-Klasse een kleine S-Klasse is. Initiaal voorziet Mercedes een variant met een accu van 90 kWh gekoppeld aan een elektromotor op de achteras van 292 pk en 530 Nm koppel. Goed voor een theoretische range van 660 km. Halfweg 2022 start Mercedes de leveringen.
Concept Mercedes-Maybach EQS
Als AMG een EQ-variant krijgt, dan Maybach ook! Tijdens de IAA Mobility toont Mercedes een conceptvariant van een op til staand product. Opmerkelijk: die Concept EQS is niet gebaseerd op de EQS sedan maar krijgt wel een eigen SUV-plunje. Waardoor het duidelijk is dat de EQS binnenkort in meerdere smaken zal komen. De conceptwagen is alvast weelderig uitgedost met chromen accenten en het interieur is overvloedig gedrapeerd in leder. Over specificaties en een prijs rept Mercedes met geen woord. Als je er om moet vragen…
Concept Mercedes EQG
Huiver purist! Want ook de iconische Geländewagen van het Duitse merk krijgt binnenkort een elektrische behandeling. De EQG wordt momenteel nog getoond als een concept maar zeer hard zal het uiteindelijk productiemodel niet afwijken. Technische details - buiten het behouden van het ladderchassis - zijn er nog niet. Al gaat Mercedes er prat op dat ook deze elektrische versie met twee vingers in de neus het legendarische offroadparcours van Schöckl moet kunnen afleggen in Graz, Oostenrijk.