Mercedes liep al wat achter op de concurrentie met zijn ontwikkeling van een waterstofauto. Er was al een bescheiden poging met de B-klasse, maar het was wachten tot deze F-Cell Crossover in 2018 vooraleer we een echt interessante waterstofauto van Daimler te zien kregen. Die was voorzichtig aan zijn carrière gestart in Duitsland, maar kijk: die carrière is nu al opnieuw voorbij.
Daimler heeft laten weten dat het de ontwikkeling van waterstof stopzet voor personenwagens. Daar zal de huidige economische malaise vast mee voor iets tussenzitten. Het onderzoek naar batterijauto’s heeft al miljarden gekost, en vermoedelijk zal het net door de economische terugslag door de coronacrisis een stuk langer duren vooraleer fabrikanten geld zullen verdienen met batterijauto’s… als er al een markt overblijft voor auto’s van 60.000 euro waarvoor je vlot een diesel- of benzine-alternatief hebt.
Zware kosten
De ontwikkelingskosten van batterijvoertuigen zijn nog mild in vergelijking met wat R&D voor waterstofauto’s kost. Eerdere waterstofauto’s van Toyota en Hyundai kosten ook vlot meer dan 60.000 euro, en dan moeten we vermoedelijk nog zeggen dat dit prijzen zijn waarbij geen winst wordt gemaakt. Daimler is eerlijk genoeg om toe te geven dat het prijsargument het enige is waardoor het stopt met waterstof. Dat waterstof een goede groene aandrijfvorm is in vergelijking met de klassieke brandstoffen, is volgens Daimler gewoonweg een feit.
Wel voor vrachtwagens
Het is dan ook niet dat Daimler waterstof helemaal opgeeft. Het ziet nog een toekomst in waterstof als brandstof voor het vrachtverkeer, en sloot daarom een partnerschap af met Volvo Trucks om de technologie samen verder te ontwikkelen en zo de kosten te delen. Wat auto’s betreft, zetten momenteel alleen Hyundai, Toyota en BMW verdere stappen. Mercedes bewandelde wel een ander pad dan de concurrentie, en liet de waterstof elektriciteit produceren om batterijen in de auto op te laden. Bij de concurrentie voedt de elektriciteit uit de brandstofcel rechtstreeks een elektrische motor.