Een Maybach-versie was er al, maar nu heeft Mercedes ook een AMG-versie toegevoegd aan het gamma van zijn luxueuze S-Klasse. Het resultaat is zowaar de krachtigste S-Klasse die Stuttgart ooit bouwde. Nochtans zit er geen kolossale V12 onder de kap zoals bij de Mercedes-AMG S 65 van weleer. Nee, net als de S 580 e is deze Mercedes-AMG S 63 E-Performance een plug-inhybride.
Altijd elektrisch vermogen
Er zijn weliswaar enkele verschillen tussen deze S63 E-Performance en de meer burgerlijke S 580 e. Te beginnen met de verbrandingsmotor onder de kap: geen 3.0 zescilinder-in-lijn, maar de beruchte 4.0 V8 van 612 pk en 900 Nm. Die wordt gekoppeld aan een AMG Speedshift-negentrapsautomaat en aan een 190 pk (140 kW) en 320 Nm sterke elektromotor op de achteras. Die laatste huist daar samen met een tweetrapsversnellingsbak en een batterij van 13,1 kWh. Op die manier moet de S 63 E Performance volledig elektrisch 33 kilometer ver geraken.
Dat is naar huidige normen helemaal niet veel, maar dat is ook niet het hoofddoel: de hybride aandrijflijn moet in de eerste plaats prestaties neerzetten en altijd elektrisch vermogen achter de hand hebben. Dat zit alvast snor: het systeemvermogen bedraagt een indrukwekkende 802 pk en 1.430 Nm, waardoor de maar liefst 2,6 ton zware Mercedes-AMG S 63 E-Performance in 3,3 seconden naar 100 km/u wordt gestuwd richting een begrensde topsnelheid van 250 km/u (optioneel 290 km/u).
Herkenningspunten
Om al dat vermogen aan de grond te krijgen, beschikt deze S 63 E-Performance over een stevig arsenaal aan chassistechnologie: variabele koppelverdeling over de vier wielen, verbeterde torsiestijfheid, adaptieve luchtvering, actieve antirolstangen, een meesturende achteras en composietremmen. Visueel herken je deze Mercedes-AMG S 63 E-Performance aan zijn AMG-radiatorrooster (voor het eerst op een S-Klasse), een voorbumper met grotere luchtinlaten, specifieke AMG-velgen in 21 duim, en de dubbele trapeziumvormige uitlaten aan weerszijden van de achterbumper.