Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.
Met deze 9 simpele tips blijft je auto in topconditie
Yves Wouters · 25/06/2024 · 5 min gelezen
De beste manier om de waarde van je auto te behouden? Door er keurig mee om te gaan natuurlijk! Met deze tips blijft je auto in topconditie en behoud je een hogere restwaarde.
Het is misschien wel de tweede duurste aankoop van je leven, een auto. Waardoor we ten volle begrijpen dat je er zuinig op wil zijn om een zo hoog mogelijke restwaarde te behouden. Dat wil echter niet zeggen dat je er niet mee wil rijden, want een auto in topconditie houden? Dat kan met deze 9 poepsimpele tips!
Er doen veel zin- en onzinverhalen de ronde over de manieren hoe je een auto het best kan wassen. Of je nu langs de carwash gaat of zelf thuis je wagen poetst met een washandschoen en premium producten, élke autowasspecialist is unaniem: vogelpoep is de grootste vijand van je lak. Door de samenstelling van de uitwerpselen (lees: hoog zuurgehalte) brandt de poep letterlijk in je lak. Zorg er dus voor dat je zo snel mogelijk de viezigheid van je auto haalt. Top tip: leg een detail-product samen met een microvezeldoek in de koffer van je auto. Da’s een eenmalige investering, maar het gaat het hele leven van je auto mee.
Ruitenwissers: Ook in de zomer!
Het is een fout die vaak wordt gemaakt; tijdens de zomer geen aandacht meer hebben voor je ruitenwissers of ruitenvloeistof. Toch kan een fikse regenbui zo maar opdagen in ons land. Daar sta je dan, met ruitenwissers die geen water afvoeren en vuil op de voorruit die je niet weg krijgt. Wist je trouwens dat slechte ruitenwissers krassen kunnen maken op de voorruit? Jep!
De koppeling: om te schakelen, niet om te spelen
Steeds meer auto’s worden standaard uitgerust met automaat. Toch zijn er nog een hoop auto’s met koppelingspedaal. Dat is je vriend bij het schakelen… maar meer niet. Druk dus niet je koppeling in aan het stoplicht terwijl je wacht op het groene licht, sleep niet met je voet over de koppeling tijdens het rijden én druk niet de koppeling in bij het starten van de auto. Simpelweg kijken of je in neutraal staat en dan starten levert veel minder stress op voor je startmotor. Waardoor ook die in één keer langer mee gaat.
Brandstof besparen: Doe de bandencheck!
De beste manier om het verbruik van je auto te temperen? Pompen! Nee, niet brandstof pompen aan het tankstation, wel je banden oppompen. Probeer er een gewoonte van te maken om maandelijks de druk van je banden na te kijken. Bij moderne auto’s kan dat zelfs via de instrumentencluster. En o ja, vergeet ook - indien aanwezig - je reserveband niet. Je zal er blij om zijn de dag dat je ‘m echt nodig hebt.
Tanken: Niet op het laatste moment
We begrijpen het, voor sommigen is tanken een gehate taak. Anderen kicken er dan weer op om te zien hoe ver ze kunnen op een volle tank. Toch is het niet goed om al te lang door het te rijden met de tankwaarschuwing aan. Doorheen de jaren zal er onderin je tank namelijk residu blijven liggen, dat kan bij een laag brandstofniveau schade toebrengen aan je brandstofsysteem. Deze regel geldt natuurlijk niet voor elektrische auto’s.
Is dat verplicht: Controleer de verplichte uitrusting
Wist je dat elke auto verplicht enkele zaken aanwezig moet hebben? Het gaat dan over een gevarendriehoek, een fluohesje (per persoon zelfs verplicht in sommige landen) en een brandblusser. Wanneer heb je echter laatst nagekeken wat de houdbaarheidsdatum is van je brandblusser? Juist ja. Toch maar snel even doen voor het volgende vertrek?
Motor: Wees (niet altijd) zuinig op je motor
De verbrandingsmotor is één van de knapste dingen die de mensheid ooit heeft gemaakt. Een huzarenstuk van onderdelen die in symbiose met elkaar werken. Net zoals jij ‘s ochtends uit je bed komt, heeft je auto bij een start niet meteen zin om zijn volledige performance te tonen. Rijd dus eerst je auto rustig op temperatuur. Daarbij hoef je niet zozeer te letten op het aantal toeren, maar wel op hoe diep je het pedaal vloert. Is je auto eenmaal op temperatuur (pakweg na een kwartiertje rijden), dan kan het lonen om sporadisch eens goed door te trekken. Daardoor “reinig” je als het ware de filter in de uitlaat.
Parkeren: Het heet “garage” met een reden
Heb je thuis een garage waar een auto in past? Dan zien we geen reden om je auto er niet in te parkeren. Stroop die mouwen dus maar eens op en houd een grote kuis in die garage. Daardoor is de lak van van je auto niet onderhevig aan het weer, krijgt zonlicht geen kans om je interieur te verbleken en kan je zomer of winter vertrekken in een aangename temperatuur.
Onderhoud: Jaarlijks graag
We spreken uit ervaring: doe je niet de moeite om je auto jaarlijks zelf te onderhouden of op onderhoud te sturen, dan loopt het geheid mis. Een auto met verbrandingsmotor heeft geregeld verse olie, koelvloeistof, filters en andere zaken nodig? Geen zin om dit zelf aan te pakken, dan kan je uiteraard bij een garage terecht. Daar checken ze meteen ook de V-snaren, leidingen, banden, waterpomp, etc.