De BMW 7 Reeks is vijfenveertig jaar na het origineel aan zijn zevende generatie toe. Voor nummer zeven schuiven de Duitsers heel wat primeurs naar voren. Zoals alleen nog versies met lange wielbasis, specifieke aandrijflijnen voor specifieke markten, en voor het eerst – en meteen van bij het debuut – een volledig elektrische variant: de BMW i7.
Iconic Glow
Herkennen zul je de nieuwe 7 ogenblikkelijk doen: hij is maar liefst 13 centimeter langer dan zijn voorganger en meet nu 5,39 meter, en heeft een wielbasis van 3.215 millimeter. Maar het meest markant is zijn snoet: die neemt de gesplitste koplampen van de gefacelifte BMW X7 over en pakt opnieuw uit met een fors radiatorrooster dat middels de ‘Iconic Glow’-optie verlicht kan worden. In profiel krijgt hij verzonken deurgrepen maar houdt hij er een verrassend klassiek ontwerp op na, terwijl langgerekte lichtblokken de achterkant kenmerken. De elektrische i7 krijgt zijn eigen blauwe accenten en de nodige i-logo's, terwijl de 7 Reeks nu voor het eerst ook met een tweekleurig koetswerk te krijgen is.
Interaction Bar
Binnenin trekt BMW voluit de kaart van het minimalisme. Het horizontale dashboard wordt gedomineerd door het Curved Display, het samenspel tussen instrumentenpaneel van 12,3 duim en infotainmentscherm van 14,9 duim. De BMW Interaction Bar is nieuw, en bevat niet alleen touchbediening voor ventilatie, waarschuwingslichten enzovoort, maar geeft ook sfeerverlichting en informatie in de vorm van lichtanimatie, bijvoorbeeld wanneer je een telefoontje krijgt.
Bioscoopervaring
Achteraan domineert het Theatre Screen de beleving van de passagiers. Dat scherm is 31,3 duim groot en wordt ondersteund door een Bowers & Wilkins-geluidsinstallatie en bediend door kleine touchscreens in de portieren. Automatisch openende portieren, een nieuwe, comfortabelere zitmodule voor de achterste plaatsen en nieuwe materialen voor het interieur (waaronder een combinatie tussen leder en kasjmier maken het plaatje af.
Eerst elektrisch
Debuteren doet de 7 Reeks eerst als volledig elektrische i7. Meer bepaald als i7 xDrive60, met 544 pk (400 kW) en 745 Nm uit twee elektromotoren. De batterij van 101,7 kWh moet een maximaal rijbereik opleveren van 625 kilometer volgens de WLTP-cyclus. Later plant BMW nog een i7 M70 xDrive, die 660 pk sterk is. Geen klassieke benzinemotoren voor onze markt, maar vanaf 2023 wel twee plug-inhybrides: de 750e xDrive (490 pk) en de M760e xDrive (571 pk), die allebei volledig elektrisch meer dan 80 kilometer ver moeten geraken. In de lente van 2023 volgt dan nog de milde hybride en 300 pk sterke 740d xDrive.