Groot nieuws was het bij ons ruim twee jaar geleden, toen het legendarische Britse merk MG zijn rentree maakte. Onder Chinese vleugels herdoopte het zich tot bouwer van elektrische auto’s, en met de aantrekkelijk geprijsde ZS EV en later de plug-inhybride EHS had het zijn start niet gemist. Met de Marvel R kwam er een gedurfde SUV bij, met de MG5 zowaar een elektrische break.
Twee motoren
Maar hoewel de MG’s naar elektrische normen een betaalbaar prijskaartje hebben, kan ook de Chinese constructeur niet om het feit heen dat nieuwe auto’s vandaag behoorlijk duur zijn geworden. Daarom biedt het zijn ZS EV nu ook aan als SUV met een klassieke verbrandingsmotor. Niet dat het daar veel werk voor nodig had, want in onder meer China en Groot-Brittannië rijdt de ZS al enkele jaren rond in een benzineversie.
Bij ons valt de MG ZS vanaf nu al te reserveren. Dat kan met een 1.5-viercilinder van 106 pk en 141 Nm, gekoppeld aan een manuele vijfbak. Die haalt 100 km/u in 10,9 seconden, geeft een gemiddeld verbruik op van 6,6 l/100 km en een CO2-uitstoot van 149 g/km. In de hogere uitvoeringen komt daar een 1.0 T-GDi bij, een 1.0-driecilinder van 111 pk en 160 Nm, naar keuze met manuele zesbak of zestrapsautomaat. Die legt de sprint naar 100 km/u af in 11,2 seconden, en legt verbruik- en uitstootcijfers voor van respectievelijk 149 g/km (163 g/km voor de automaat) en 6,6 l/100 km (7,2 l/100 km voor de automaat).
Prijzen
Bestellen kan vanaf nu, de eerste exemplaren worden in oktober verwacht. De al degelijk uitgeruste MG ZS Comfort (alleen met 1.5) kost 18.485 euro, de Luxury betaal je 20.485 euro voor de 1.5, 21.985 euro voor de 1.0 en 23.485 voor de 1.0 met automaat.