Met de MG5 heeft het Chinese MG een elektrische break in zijn rangen, een welgekomen aanvulling op de Marvel R en ZS EV als elektrische SUV’s. Nu hebben de Aziaten hun pijlen op de hatchback gericht: eind dit jaar nog moet de MG4 Electric de line-up komen vervoegen, een elektrische hatchback op een gloednieuw platform.
Modular Scalable Platform
Die MG4 wil in de eerste plaats compact zijn, want met 4,29 is de Chinees iets langer dan een Volkswagen ID.3 of een Renault Mégane E-Tech, om maar twee van zijn Europese concurrenten te noemen. Toch wil MG maximaal gebruik maken van het Modular Scalable Platform, de voor Europa nieuwe elektrische basis van deze MG4. De wielbasis is dus lang, de wielen staan ver in de hoeken en de binnenruimte wordt maximaal benut.
Over-the-air
Over die binnenruimte is nog niet veel geweten, behalve dat ze plaats moet bieden aan vijf passagiers en dat ze een minimalistisch ontworpen dashboard gebruikt met een nieuw tweespakig stuur en twee digitale schermen: een voor het instrumentencluster en een voor het infotainment, dat over-the-air-updates kan ontvangen. De middenconsole staat laag bij de vloer, en iets hoger zien we een plankje met de ronde draaiknop voor de versnellingsbak die we van MG intussen gewoon zijn.
Rijplezier gegarandeerd?
Onder de vloer voorziet MG plaats voor het batterijpakket, dat in deze MG4 in eerste instantie een capaciteit heeft van 51 kWh en 64 kWh. De versie met kleine batterij heeft een elektromotor op de achteras van 170 pk (125 kW), de versie met grote batterij is 204 pk (150 kW) sterk. Met de kleine batterij moet de MG4 350 kilometer ver geraken, met de grote batterij bedraagt het WLTP-rijbereik 450 kilometer. Een ideale 50/50-gewichtsverdeling en achterwielaandrijving moeten het nodige rijplezier garanderen.
Agressief lijnenspel
De digitale schetsen die we van deze MG4 te zien krijgen, laten een heel andere auto zien dan we tot nu toe van MG gewoon zijn. Vertoonden de ZS EV en de EHS Plug-in Hybrid nogal wat visuele gelijkenissen met hun concurrenten, dan koos de MG5 voor een doordeweekser design en de Marvel R voor iets helemaal anders. Bij die laatste vindt de MG4 misschien nog het meest aansluiting, met een scherp en bijna agressief lijnenspel, contrasterende kleuren onderaan de bumpers en flanken, en op de B- en C-stijl.