33.100 euro, dat wordt de basisprijs van de elektrische Mini. Die prijs mag op het eerste gezicht in positieve zin verbazen, maar dat komt omdat Mini een compromis uitgewerkt heeft wat batterij betreft. Zo is er ‘slechts’ een 32,6 kWh lithium-ion batterijpack ingewerkt, wat het gewicht laag houdt (1.365 kilogram leeggewicht), maar ook het rijbereik beperkt. Volgens Mini haalt hij volgens de realistischer WLTP-normen 200 tot 230 kilometer. In de praktijk moet er dus 200 kilometer in zitten.
Binnen de stad
Dat lijkt weinig, maar bekijk het zo: de elektrische Mini zal vooral in de stad moeten presteren, en zal dus dagelijks minder kilometers afleggen. Dat maakt dat hij waarschijnlijk elke avond aan het stopcontact kan. Langere verplaatsingen worden dan weer moeilijker. Aan een snellaadpaal heeft hij in 35 minuten 80 procent van zijn lading bijgetankt, aan een klassieke 230 Volt-stekker is hij in 3,5 uur volledig bijgeladen.
Vinnig
Mini geeft hem wel een krachtige motor, met 184 pk en 270 Nm aan de voorwielen. Hij haalt 100 km/u in 7,3 seconden, voor een topsnelheid van net geen 160 km/u. Ten opzichte van de klassieke Mini krijgt hij een ander dashboard. De eerste leveringen zijn voor maart 2020 gepland.