Britten en hun erfgoed, het blijft een speciale band. Toen de originele Land Rover Defender na een decennialange carrière op pensioen ging en een veel modernere opvolger zou krijgen, was dat niet helemaal naar de zin van Jim Ratcliffe. De Brit, die zijn miljarden verdiende met chemiereus Ineos, wilde een traditionele opvolger bouwen, maar geraakte er met Land Rover niet uit.
Juridische procedure
Hij ging dan maar zelf aan de slag, vond middelen en personeel bij Magna Steyr en BMW en kocht de oude Smart-fabriek in Frankrijk op. In de tussentijd vocht Ratcliffe nog een juridische procedure uit met Land Rover, omdat het eerste product van Ineos Automotive niet geheel verrassend te veel gelijkenissen vertoont met de klassieke Defender. Wat dat product is? De Ineos Grenadier, de terreinwagen die deze maand in de verkoop gaat, ook bij ons.
Drie differentiëlen
De Grenadier is een klassieke offroader volgens de oude school, met een ladderchassis, starre assen en permanente vierwielaandrijving. Afhankelijk van de uitvoering zijn er tot drie sperdifferentiëlen mogelijk. Een centraal differentieel is standaard, vooraan en achteraan zijn er elektronisch gestuurde mechanische differentiëlen optioneel. De bodemvrijheid van deze Ineos Grenadier bedraagt 26 centimeter, de doorwaaddiepte 80 centimeter. Nog meer cijfermateriaal voor de terreinspecialisten: de aanrijhoek bedraagt 35,5 graden, de afrijhoek 36,1 graden en de overschrijdingshoek 28,2 graden.
Zescilinder van BMW
Ineos leent de motoren dan weer van BMW: er is een 3.0 zes-in-lijn op benzine en een op diesel. De benzinemotor is 286 pk en 450 Nm sterk, de zelfontbrander 249 pk en 550 Nm. Een ZF-achttrapsautomaat is standaard, al kun je de pook wel in een manuele stand zetten om een bepaalde versnelling aan te houden. De vering komt op zijn beurt van specialist Eibach en heeft een veerweg van meer dan 60 centimeter, de Brembo-remmen zijn uiteraard van Italiaanse makelij. Bridgestone is de bandenfabrikant.
Prijzen
De Ineos Grenadier wordt tot slot gelanceerd in twee versies: als bedrijfsgerichte Utility Wagon en als meer vrijetijdsgerichte Station Wagon. De Utility Wagon is er met twee of vijf zitplaatsen, en een kofferruimte van respectievelijk 2.088 liter en 1.255 liter. De Station Wagon, met vijf zitplaatsen, doet het op zijn beurt met 1.152 liter met de achterbank rechtop en 2.035 liter met de achterbank neer. Bij zijn debuut voorziet Ineos nog twee speciale uitvoeringen voor de Grenadier Station Wagon. Die werkte het merk uit samen met outdoorkledingspecialist Belstaff, en krijgen de namen Trialmaster Edition en Fieldmaster Edition. De ene maakt de Grenadier wat ruwer, de andere wat comfortabeler. Bestellen kan ook in ons land vanaf 18 mei, met een vanafprijs van 60.990 euro.