We geven het al maar meteen mee: het maakt niet uit of je deze nieuwe Outlander mooi vindt of niet, want hij komt niet naar Europa. De voorganger was de bestseller van het merk bij ons, maar de Europese uitstootnormen haalden de bovenhand van het Japanse merk en zijn SUV.
Bedankt, alliantie
Dat neemt niet weg dat we wel eens mogen kijken naar de nieuwe generatie Outlander. Die verandert immers stevig, want Mitsubishi kon van een blanco blad vertrekken. Met dank aan de alliantie Renault-Nissan-Mitsubishi. Zo krijgt deze SUV het platform van de Nissan Rogue/Qashqai/X-Trail.
De nieuwe fundamenten maken hem 3 centimeter groter, terwijl zijn stijl nu langer op het netvlies blijft kleven dan voordien. Zo zien we een groot radiatorrooster met hoog geplaatste dagrijlichten en prominente lichtblokken. Achteraan is de stijl soberder, met fijne lichtblokken en een bumper met imitatiebescherming in aluminium.
Sprong voorwaarts
Binnenin maakt de nieuwe generatie Outlander een flinke sprong voorwaarts. Het merk zegt specifieke aandacht besteed te hebben aan de materiaalkeuze en de afwerking, om de SUV meer uitstraling te geven. Net als bij Nissan zie je een infotainmentscherm van 9 duim en een instrumentenpaneel van 12,3 duim.
Onder de motorkap worden er nog geen onderdelen gedeeld: de enige motorversie bij de lancering is een 2,5 liter grote viercilinder benzine. Die is 184 pk en 245 Nm sterk, en wordt gekoppeld aan een CVT-transmissie. Optioneel is er vierwielaandrijving die zijn inspiratie haalt bij de rally (Super All-Wheel Control 4WD).