De autosector zit te midden van een perfecte storm. Want na Brexit en de op til staande strengere emissienormen raast ook het coronavirus over onze aardbol. Het zorgt er voor dat constructeur ongeziene maatregelen nemen om zichzelf te beschermen van het faillissement.
Focus naar het Oosten
Dat is niet anders bij Mitsubishi, een deel van de Renault-Nissan-alliantie. De gehele alliantie liet eerder al weten dat de merken binnen de groep zouden krimpen en zich gaan focussen op specifieke markten. Renault voor Europa, Nissan voor Japan en Mitsubishi voor Zuidoost-Azië.
De details van die beslissing sijpelen stilaan naar buiten. Zo heeft Mitsubishi door de focus te verleggen naar Zuidoost-Azië meteen ook beslist haar Europese operatie te bevriezen. Wat er is zal blijven, maar nieuwigheden worden tot een niet nader genoemde datum geschrapt.
Geen nieuwe Outlander PHEV
Treurig nieuws voor Mitsubishi Europa, want de Europese tak keek halsreikend uit naar de nieuwe generatie Outlander en Eclipse Cross facelift. SUV’s die de verkoop op ons continent een serieuze boost zouden geven met dank aan hun plug-inaandrijving.
Die modellen zullen dus wel op de internationale markt verschijnen… maar niet in Europa. In één adem laat Mitsubishi ook weten dat de huidige garages operatief blijven. Je kan nog steeds langs voor onderhoud, onderdelen, voor garantie of een nieuwe wagen. Al is "nieuw" op dit moment dus wel relatief.