In een wereld van auto’s die steeds groter en agressiever worden én fors veel vermogen onder de kap krijgen staat Morgan als een baken aan de horizon. Het Britse automerk bouwt namelijk auto’s alsof ze visueel nog steeds uit de jaren 30 van vorige eeuw komen. Het nec plus ultra is nu hier. Maak kennis met de Morgan Midsummer.
Italiaanse flair
Laat de Britten en Italianen hun keuken niet combineren, maar in autoland werkt het vaak wonderwel samen. Denk maar aan de Aston Martin DB5 (met het design van Touring of Milan), de Bristol 406 S (door Zagato) en de Triumph TR3A Italia (dankzij Vignale). Morgan mag zich nu ook in het rijtje zetten met deze Midsummer, dankzij Pininfarina.
Het Italiaanse designhuis neemt namelijk een Morgan Plus Six maar maakt het design zo mogelijk nog tijdlozer. Je krijgt twee minuscule raampjes vooraan, 19-duims gesloten velgen met opvallend dikke banden en een langgerekte derrière. Dit is hoe ze in de jaren 1930 een gestroomlijnde auto zouden ontwerpen. En hij werkt ook nog wonderwel in 2030!
Moderne tech onder de kap
Maak trouwens niet de fout door te denken dat onder de tijdloze carrosserie ouderwetse techniek zit. Kijk maar eens naar de motor van de 1 ton wegende Morgan Midsummer. Dat is een 3-liter zes-in-lijn van BMW die 335 pk naar de achterwielen stuurt via een 8-trapsautomaat van ZF.
Daardoor is een sprintje naar de honderd afgelegd in amper 4 seconden. Genoeg om het gros van de auto’s aan het stoplicht duchtig te laten verschieten. De kans dat je ooit zo’n Morgan Midsummer zal zien aan het rode licht is echter piepklein. Amper 50 stuks plant Morgan er te maken, met - volgens geruchten - een prijs die vlot boven de 140.000 euro gaat. Hadden we het geld…